GreeCH
محفلی برای بحث و گفتگو درباره فیلمهای روز دنیا
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 این بار انتقام جویان تایتانیک را غرق کردند

 

Rank Title USA Box Office
1. Avatar (2009) $760,505,847
2. The Avengers (2012) $607,219,521
3. Titanic (1997) $600,779,824
4. The Dark Knight (2008) $533,316,061
5. Star Wars (1977) $460,935,665
6. Shrek 2 (2004) $436,471,036
7. E.T.: The Extra-Terrestrial (1982) $434,949,459
8. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) $431,065,444
9. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) $423,032,628
10. Toy Story 3 (2010) $414,984,497
11. The Hunger Games (2012) $403,768,852
12. Spider-Man (2002) $403,706,375
13. Transformers: Revenge of the Fallen (2009) $402,076,689
14. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) $380,955,619
15. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) $380,262,555
16. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) $377,019,252
17. Spider-Man 2 (2004) $373,377,893
18. The Passion of the Christ (2004) $370,270,943
19. Jurassic Park (1993) $356,784,000
20. Transformers: Dark of the Moon (2011) $352,358,779


 

چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:, :: 21:38 ::  نويسنده : هیراد

 جیمز براردینلی (امتیاز 2 از 4) ------------------ نقد فیلم

 

 

 

می خواهید با «مرد عنکبوتی» به کجا برسید؟ این همان سؤال چند میلیارد دلاری ست که بلای جان کمپانی سونی پیکچرز شده است. یکی از مجموعه فیلم های اصلی و حائز اهمیت آنها یعنی «مرد عنکبوتی» آنچنان پولساز بودن خود را به اثبات رسانده که نمی شود به همین سادگی آن را به حال خودش رها کرد، حتی اگر موتور خلاقه ی آن دیگر سوختی برای ادامه ی مسیر نداشته باشد. شاید بتوان گفت تا جایی که ظرفیت سه فیلم مربوطه - «مرد عنکبوتی» محصول 2002، «مرد عنکبوتی 2» محصول 2004 و «مرد عنکبوتی 3» محصول 2007 - اجازه می داد، «سم ریمی/ Sam Raimi » تا حدی که در توان این شخصیت بود، از آن بهره گرفت. در واقع شاید حتی سومین فیلم این مجموعه هم زیادی و اضافی بود. وقتی بحث ساخت قسمت چهارم پیش آمد، ریمی بر سر "اختلاف در امور خلاقه" از گروه جدا شد و سونی پیکچرز ماند با فیلمی که بایستی همچنان پیش می رفت اما کسی نبود که پشت فرمان بنشیند و پروژه را به جلو براند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/gsdbndfn.jpgاینطور شد که آنها هم همان مسیری را پیمودند که مدت هاست در هالیوود قابل قبول و پذیرفته شده است: وقتی شک دارید، بازسازی کنید و از نو شروع کنید. بنابراین،‌ تنها 10 سال بعد از اینکه ریمی یکی از ستایش شده ترین قهرمان های کمیک استریپ های مارول را به سالن های سینما آورد، آن صحنه ها به ماشین اوراق زمان سپرده شد تا دوباره از نو و با ظاهری جدید و به روز شده روی پرده نمایش داده شود. «مرد عنکبوتی شگفت انگیز/ The Amazing Spider-Man » در کل آنقدر تفاوت های شاخصی با نسخه ی سال 2002 ندارد که فیلم جالب توجهی محسوب شود و ضمناً دو اتفاق مهم و تغییر دهنده ی ژانر ابرقهرمانی را که بعد از آن دوران رخ داده اند نادیده می گیرد: سه گانه ی بتمن ساخته ی کریستوفر نولان و فیلم «انتقام جویان/The Avengers». هر دوی این فیلم ها فضای رقابتی این ژانر را به حدی تغییر داده اند که دیگر تقریباً غیرممکن به نظر می رسد فیلمی مانند «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» که تا این حد از جاه طلبی به دور است و داستان آن هم ساده و سرسری نوشته شده، بتواند رضایت مخاطبان را جلب کند. البته درباره ی موفقیت های این فیلم از نظر تجاری و در گیشه ها نمیتوان زیاد با اطمینان سخن گفت، و به احتمال زیاد مخاطبان جان بر کف کمیک استریپ مرد عنکبوتی هم نسبت به این فیلم واکنش مناسبی نشان خواهند داد. اگر با در نظر گرفتن این فیلم به وضعیت فیلم های بلاک باستر فصل تابستان به طور کلی، و فیلم های ابرقهرمانی به طور خاص نگاهی داشته باشیم، پیام ناامید کننده ی آن را درباره ی این دو مورد درک می کنیم. به عنوان مثال، واکنش مخاطبان به این فیلم چگونه خواهد بود، فیلمی که جز بازگویی داستانی که همین چند سال پیش (و با کیفیتی در همین حد یا چه بسا بهتر) شنیده ایم، کار دیگری انجام نمی دهد؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/jfdhnbv%20.jpg«مرد عنکبوتی شگفت انگیز» مجدداً ماجرای اولیه ی شخصیت اصلی را بازگو می کند، انگار که تماشاگران با گذشت ده سال همه چیز را فراموش کرده اند. روشی که ریمی برای بیان این داستان به کار برده بود از نوعی بی ریایی ساده، جذاب و با سلیقه بهره مند بود. بله درست است که باور کردن آن کمی مشکل بود اما این موضوع در فیلم های ابرقهرمانی همیشه وجود دارد و یکی از خصوصیات پذیرفته شده ی این ژانر است. اما در این فیلم، فیلمنامه ای بی ثبات همان ماجرای ساده را به شکلی پیچیده درآورده است. علاوه براین که باید قبول کنیم که نیش یک عنکبوت غیرعادی می تواند قدرت های خارق العاده ای به پیتر پارکر منتقل کند، باید این را هم بپذیریم که این پسر یک دزد حرفه ای ست. بالأخره، او توانسته به حریم داخلی یک مرکز تحقیقات ژنتیکی فوق امنیتی نفوذ کند، آن هم تنها به وسیله ی یک کارت شناسایی قلابی! همین اتفاقات احمقانه ی بی دلیل و تکراری است که به قابلیت فیلم برای ایجاد فضایی شبه واقعی آسیب می زند. تماشاگران حاضرند با حجم زیادی از اتفاقات باورنکردنی و غیرممکن در فیلم های ابرقهرمانی کنار بیایند، اما به هر حال هر چیزی حد و مرزی دارد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/jmfhmhjhj.jpg«توبی مگوآیر/ Tobey Maguire» جای خود را به «اندرو گارفیلد/Andrew Garfield » داده است. زیاد مهم نیست. وقتی که نقاب به صورت داشته باشد متوجه تفاوت هایشان نمی شوید و گارفیلد در نقش پیتر، در مقایسه با مگوآیر باور پذیرتر است. اما سن گارفیلد برای این نقش بیش از حد بالاست (یک جوان 28 ساله در نقش یک نوجوان دبیرستانی) و بیننده را به یاد فیلم «Grease» می اندازد، اما خب مگوآیر هم وقتی لباس مرد عنکبوتی را به تن کرد 26 ساله بود. اینجا به جای «کلیف رابرتسن/Cliff Robertson»، «مارتین شین/Martin Sheen» نقش عمو بن را بازی می کند و این یک نکته ی مثبت به شمار می رود. از طرف دیگر، انتخاب «سالی فیلد/Sally Field» برای بازی در نقش عمه مِی اشتباه فاجعه آمیزی ست. بر فرض که او را در نقش خانم گامپ (مادر فارست در فیلم Forrest Gump) باور کرده باشیم، اما به هیچ وجه نمی شود او را در قالب قیّم پیتر پارکر پذیرفت. معذرت می خواهم اما واقعاً کار سختی است که کسی بتواند بازی بهتری از «رُزمری هریس/Rosemary Harris» ارائه دهد (هرچند که فکر می کنم او هم الآن دیگر خیلی پیر شده باشد). شخصیت مری جین که محبوب پیتر بود حذف شده است و جای خود را به دوست دختر اصلی او در کمیک استریپ، یعنی گوئن استیسی داده است. خصوصیت متفاوت این دو شخصیت، رنگ موی آنهاست. «اما استون/Emma Stone» هم مانند گارفیلد سن و سال دار تر از آن است که یک نوجوان دبیرستانی باشد، اما حداقل او 23 ساله است و در مقایسه با گارفیلد باورپذیرتر است. گویا استون و گارفیلد، پشت دوربین هم با هم رابطه دارند، و این موضوع باعث می شود کمی عجیب به نظر برسد که کشش روی پرده میان توبی مگوآیر و «کریستن دانست/ Kirsten Dunst » (در فیلم اول) قابل قبول تر و جذاب تر بود.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/gndjhdhfxfyg.jpgنیمه ی اول «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» تقریباً بازسازی لحظه به لحظه ی «مرد عنکبوتی» است. خب بیایید فهرست صحنه ها را بررسی کنیم. پیتر را می بینیم که در مدرسه پسری خجالتی و کمرو است. تیک می خورد. پیتر توسط یک عنکبوت که مورد تشعشع امواج رادیواکتیو قرار گرفته گزیده می شود. تیک. پیتر وقتی بیدار می شود و نیروهای تازه ای به دست آورده احساس بیماری می کند. تیک. پیتر نیروهای جدید خود را در راستای اهدافی خودخواهانه محک می زند. تیک. عمو بن پیتر را نصیحت می کند و می گوید که "قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه می آورد". تیک. البته این بار دقیقاً همین عبارت را به کار نمی برد. عمو بن در نتیجه ی واکنش نشان ندادن پیتر به قتل می رسد. تیک. و به همین ترتیب... تا این جای فیلم که شبیه شنیدن بازخوانی یک ترانه ی آشنا، توسط شخصی با صدایی ناهنجار و گوش خراش است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/ktfmb.jpgنیمه ی دوم فیلم همان روند مرد عنکبوتی را تکرار می کند اما شخصیت شرور داستان فرد دیگری است. این بار به جای گرین گابلین (دیو سبز) با شخصیت مارمولک (ریس ایفانز/Rhys Ifans) روبرو می شویم. البته این دو شخصیت در کل بسیار شبیه به هم هستند و می شود جای آنها را با یکدیگر عوض کرد و دلیل اصلی اینکه صحنه های نبرد نهایی متفاوت با فیلم اول درآمده این است که جلوه های ویژه ی فیلم با کیفیت تر هستند. با این وجود حقیقت این است که بعد از دیدن مبارزه ی مرد عنکبوتی با گابلین، دکتر اختاپوس، سندمن (مرد شنی) و ونوم، دیگر چه ترفندی مانده که برای این نبردهای شبیه به هم بتوان به کار بست؟ با وجود اینکه این صحنه ها توسط کارگردان فیلم «مارک وب/ Marc Webb» - که بعد از پایه ریزی موقعیت حرفه ای خود با فیلم «500 Days of Summer» حالا جای پای خود را محکم می کند - به خوبی اجرا و تولید شده اند، ماهیتی تکراری در آنها دیده می شود که شاید اجتناب ناپذیر باشد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/nghdmdfxbg.jpgفیلم «انتقام جویان» روند معمول صحنه های زد و خورد ابرقهرمان ها را به کل تغییر داد، و از آنجایی که «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» نمی تواند خود را تا آن درجه بالا بکشد، صحنه های مربوط به نبرد کمی قدیمی و تک بعدی و تصنعی به نظر می رسند. در یادداشتم برای فیلم «انتقام جویان» نوشته بودم این فیلم: "معیار سنجش کیفیت این گونه فیلم ها را تغییر داده و در رده ای فراتر از فیلم های ابرقهرمانی پیشین قرار می گیرد. با این حساب ممکن است بعد از این روش قدیمی در انداختن یک ابرقهرمان با یک یا دو ضدقهرمان و شخصیت شرور، نتواند توقعات را برآورده کند. وقتی چیزی به طبقه ی 11 صعود کرده باشد، بازگشت به طبقه ی 7 باعث ناامیدی نخواهد شد؟" وقتی درباره ی «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» صحبت می کنیم شاید اختصاص همین طبقه ی 7 هم بیش از حد سخاوتمندانه و آسان گیرانه باشد!

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/mnhdnbxv.jpgاگر بخواهیم انصاف را درباره ی مارک وب رعایت کنیم، باید بگوییم بخش عمده ی نواقص «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» به او ارتباط ندارند، این ایرادات از فیلمنامه سرچشمه می گیرد. هنر کارگردانی او اثبات شده است و در به کار بستن جلوه های ویژه دقت و ظرافت نشان می دهد. علاوه بر این در به تصویر کشیدن صحنه های ساده و کم اهمیت تر فیلم هم مهارت دارد. رابطه ی عاشقانه تا جایی که لازم است در ایجاد لحظات دلنشین کمک می کند و چند مورد تغییر و تبادل های شخصیتی هم در فیلم اتفاق می افتند. تکنیک CGI از هر سه فیلم اول که ساخته ی ریمی بودند با کیفیت تر است، هر چند که به احتمال زیاد این مسئله بیش از هر چیز نتیجه ی پیشرفت این تکنولوژی است. میتوان گفت که اگر فیلمنامه ی بهتری در کار بود، شاید مارک وب می توانست فیلم موفقی بسازد. شاید می توانست.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/hdndxzv.jpg«مرد عنکبوتی شگفت انگیز» از همان ابتدا به صورت 3-D تصویربرداری شد، و این نکته نوید دهنده ی این است که دیگر از آثار ناهنجار تبدیل فرمت خبری نیست. با این وجود، وب نتوانسته از این تکنیک به طوری مؤثر استفاده کند. بیش از نیمی از طول فیلم به شکلی ساخته شده که به جز کمی سایه روشن در پیش زمینه ی تصویر، تفاوتی با حالت دو بعدی احساس نمی شود. اگر حرف من را باور ندارید عینک هایتان را بردارید و با چشم خودتان ببینید! تنها در طول صحنه های اکشن و نبرد است که اگر عینک مخصوص به چشم نداشته باشید تصاویر تار می شوند و حالت دوبینی پیدا می کنید. این از آن نوع فیلم هایی ست که اضافه بهایی که برای بلیط 3-D از تماشاگر گرفته می شود، به نوعی دزدی به شمار می رود. پولی که می دهید با آنچه در عوض نصیبتان می شود برابری نمی کند. با وجود همه ی انتخاب های درست مارک وب در زمینه ی مسائل فنی فیلم، استفاده از تکنیک 3-D به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/madam/ted/spiderman/The-Amazing-Spider-Man-5.jpgنکته ی دیگری که ارزش گفتن دارد به موسیقی متن سنگین و مطنطن فیلم ساخته ی «جیمز هورنر/ James Horner» مربوط است که باز هم نمونه ی دیگری از استثمار و سؤاستفاده از خود به شمار می رود. یک ملودی پنج ثانیه ای در موسیقی متن این فیلم وجود دارد که عیناً از موسیقی ای کپی برداری شده که همین آهنگساز برای فیلم های Star Trek 2وStar Trek 3 ساخته بود، حتی یک نت آن هم تغییر نکرده است. بهترین راه برای اینکه حواس تماشاگر پرت شود و حس و حال لحظه ی فیلم حاضر را از دست بدهد. این مورد حتی از دزدی های موسیقیایی که هورنر در فیلم «بیگانگان/Aliens» انجام داده بود نیز انگشت نما تر است، تازه آن دفعه جناب آهنگساز بهانه ای هم داشت (هرچند که درباره ی اعتبار آن بهانه هم جای چون و چرا وجود دارد).

از نظر من، این فیلم بی ارزش کننده ترین و ناامید کننده ترین فیلمی ست که امسال دیده ام. مطمئناً بدترین فیلم نیست، اما ساخت این پروژه به وضوح آنقدر غیرضروری و بی مورد بوده که موقع دیدن آن مدام می خواستم از شدت ناامیدی دندان هایم را به هم فشار بدهم. از نو آغاز کردن پروژه ی مرد عنکبوتی، گرچه به خودی خود کاری سؤال برانگیز به شمار می رفت، فرصتی بود تا این شخصیت را در موقعیتی منحصر به فرد قرار داد و آن را یگانه ساخت. او را جایی برد که پیش از این نبوده است. موفقیت این مجموعه فیلم را به جایی رسانید که فیلم «آغاز بتمن/Batman Begins» برای شخصیت بتمن انجام داد. به جای آن، با تکرار غیرخلاقانه و بی شور و حال همان داستان اصلی روبرو می شویم که با یک نبرد مبتذل میان قهرمان و ضد قهرمان به پایان می رسد. خلاقیت به کار رفته در مجموعه فیلم های «Transformers» از این فیلم بیشتر است. حالا باید دو سال دیگر صبر کنیم تا «مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2» اکران شود و امیدوار باشیم که سازندگان فیلم بتوانند کاری کنند که این شخصیت دوباره روی پرده جان بگیرد. آغاز مجدد این پروژه تنها ضعف های ابرقهرمان مشهور مارول را آشکار کرد و هیچ قدمی در راستای نشان دادن نقاط قوت آن برنداشت.

"منبع: سایت نقد فارسی"

 

Rank Title Weekend Gross Weeks
1 Ted  $54.4M $54.4M 1
2 Magic Mike  $39.1M $39.1M 1
3 Brave $34.1M $132M 2
4 Madea's Witness Protection  $25.4M $25.4M 1
5 Madagascar 3: Europe's Most Wanted  $11.8M $180M 4
6 Abraham Lincoln: Vampire Hunter $6.01M $29M 2
7 Moonrise Kingdom  $4.93M $18.5M 6
8 Prometheus  $4.92M $118M 4
9 Snow White and the Huntsman $4.5M $146M 5
10 The Avengers  $4.42M $607M 9

پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 218
بازدید کل : 82350
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1