GreeCH
محفلی برای بحث و گفتگو درباره فیلمهای روز دنیا
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان

 

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/2/IMAGE634652043917163334.jpg

مراسم اختتامیه جشنواره برلین 2012 شنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست مایک لی کارگردان بریتانیایی، جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره را به درام مستند «سزار باید بمیرد» ساخته برادران تاویانی اعطاء کرد.
این فیلم درباره زندانیانی یک زندان در ایتالیاست که تراژدی «جولیوس سزار» اثر ویلیام شکسپیر را به صحنه می‌برند، نمایشی که در آن قاچاقچیان مواد مخدر، یک عضو مافیا و یک قاتل در نقش‌های سزار، بروتوس، کاسیوس و دیگر شخصیت‌ها ظاهر می‌شوند. «سزار باید بمیرد» در زندان ربیبیا در حومه شهر رم فیلمبرداری شده است.
این فیلم در هیچ یک از برآوردهای پیش از مراسم اختتامیه جشنواره برلین به عنوان رقیب خرس طلا مطرح نبود.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/2/IMAGE634652043924963348.jpg

«سزار باید بمیرد» جایزه خرس طلای برلیناله را دریافت کرد

برادران تاویانی 50 سال است با هم فیلم می‌سازند. آن‌ها سال 1977 برای فیلم «پدرسالار» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شدند. «شب سان لورنتسو»، «کائوس»، «صبح بخیر بابل»، «خورشید در شب»، «فیوریله» و «مزرعه چکاوک‌ها» از دیگر ساخته‌های آن‌هاست.

درام تاریخی «یک رابطه شاهانه» ساخته نیکلای آرسل تولید مشترک دانمارک، جمهوری چک، آلمان و سوئد تنها فیلم برلیناله امسال بود که بیش از یک جایزه دریافت کرد.

میکل بو فولسگارد برای بازی در نقش کریستیان هشتم پادشاه تا حدی مجنون دانمارک برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد شد. نیکلای آرسل و راسموس هایستربرگ فیلمنامه‌نویسان «یک رابطه شاهانه» جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را به خانه بردند.

این فیلم داستانی واقعی درباره یک پزشک در قرن هجدهم است که از ارتباط خود با خاندان سطنتی دانمارک برای تغیر چشم‌انداز سیاسی استفاده می‌کند.

جایزه بزرگ هیئت داوران به «فقط باد» ساخته بنس فلیگوف از مجارستان، آلمان و فرانسه اعطاء شد که داستانی واقعی درباره مبارزه سخت علیه رم در مجارستان را به تصویر می‌کشد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/2/IMAGE634652048233534916.jpg

اصغر فرهادی جایزه بزرگ هیئت داوران را به بنس فلیگوف اعطاء کرد

کریستیان پتسولد کارگردان آلمانی برای «باربارا» جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان را گرفت. «باربارا»یکی از سه فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین 2012 بود و از آن به عنوان بخت اصلی جایزه خرس طلایی یاد می‌شد.
داستان این فیلم سال 1980 در آلمان شرقی کمونیستی روی می‌دهد و درباره یک پزشک زن جوان است که وقتی درخواست می‌کند به آلمان غربی منتقل شود، به عنوان مجازات به ایالات شرقی تبعید می‌شود.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن به ریچل موانزا برای بازی در فیلم کانادایی «جادوگر جنگ» به کارگردانی کیم نگوین رسید. او در این فیلم نقش یک کودک‌سرباز را بازی می‌کند.

لوتس رایتمایر برای فیلمبرداری ««دشت گوزن سفید»» ساخته وانگ کوانان از چین برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری چشمگیر شد.
جایزه آلفرد بائر هم به «تابو» به کارگردانی میگل گومژ از پرتغال، آلمان، برزیل و فرانسه رسید. این جایزه به اثری با نوآوری خاص اعطاء می‌شود و نام آن از موسس برلیناله گرفته شده است.
«خواهر» به کارگردانی اورسولا مایر کارگردان سوئیسی تولید سوییس و فرانسه جایزه ویژه را دریافت کرد.

امسال در مجموع 18 فیلم برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت کردند. «بدرود ملکه من» فیلم افتتاحیه و همچنین یکی از فیلم‌های بخش مسابقه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین بود که 9 تا 19 فوریه 2012 (20 تا 30 بهمن) برگزار ‌شد.

آنتون کوربین کارگردان هلندی، شارلوت گنزبورگ بازیگر بریتانیایی، جیک جیلنهال بازیگر آمریکایی، فرانسوا اوزون کارگردان فرانسوی، بوعالم سانسال نویسنده الجزایری، باربارا سوکووا بازیگر آلمانی و اصغر فرهادی کارگردان ایرانی - که پارسال با «جدایی نادر از سیمین» خرس طلای برلیناله را برد - همکاران مایک لی در هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل بودند.

مریل استریپ بازیگر آمریکایی در این دوره جشنواره برلین جایزه خرس طلای افتخاری را دریافت کرد.

«پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی در بخش جنبی «فورم» شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

فهرست دیگر برندگان جشنواره برلین 2012 به شرح زیر است:

جایزه بهترین فیلم بلند اول: «Kauwboy»، بودوین کول
تقدیر: «آن سوی تپه»، امین آلپر

جوایز هیئت داوران بخش بین‌الملل فیلم کوتاه
خرس طلای بهترین فیلم کوتاه: «رافا»، ژوائو سالاویزا
جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای): «خرگوش بزرگ»، آتسوشی وادا
تقدیر: «Licuri Surf»، ژیل ماترینز

بخش نسل
بخش کودکان نسل Kplus
خرس بلورین بهترین فیلم بلند: «Arcadia»، اولیویا سیلور
تقدیر: «تنها وانمود کرد که می‌شنود»، کائوری ایمایزومی
خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: «جولیان»، متیو مور
تقدیر: «B I N O»، بیلی پلفر

بخش جوان نسل 14plus
خرس بلورین بهترین فیلم بلند: «شب سکوت»، ریس سلیک
تقدیر: «جواهرات تاج»، الا لمهاگن
خرس بلورین بهترین فیلم کوتاه: «Meathead»، سام هولست
تقدیر: «663114»، ایسامو هیرابایاشی

جوایز هیئت داوران کلیسای جهانی:
بخش مسابقه بین‌الملل: «سزار باید بمیرد»، پائولو و ویتوریو تاویانی
تقدیر: «جادوگر جنگ»، کیم نگوین
بخش پانوراما 2012: «دیوار»، جولین رومن پولسلر
تقدیر: «رژه»، سیرجان دراگویه‌ویچ
بخش فورم 2012: «تاخیر»، ردریگو پلا

جوایز هیئت داوران فیپرشی
بخش مسابقه بین‌الملل: «تابو»، میگل گومژ
بخش پانوراما 2012: «عصر اتمی»، هلنا کلوتس
بخش فورم 2012: «Hemel»، ساشا پولاک

جایزه سینماهای اروپا
«برادرم شیطان»، سالی الحسینی
تقدیر: «Dollhouse»، کرستن شریدان

جایزه نتپک (شبکه تبلیغ سینمای آسیا): «پذیرایی ساده»، مانی حقیقی

جایزه فیلم صلح:«فقط باد»، بنس فلیگوف

---------------------------

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/2/IMAGE634591181337661052.jpg

فیلم سینمایی «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی آنجلینا جولی در چهل و سومین دوره جوایز سالانه ایمیج جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.

مراسم این دوره جوایز انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان آمریکا NAACP جمعه شب (شنبه صبح به وقت ایران) برگزار شد و برندگان جوایز ایمیج مشخص شدند.

جایزه بخش فیلم خارجی به «در سرزمین خون و عسل» ساخته آنجلینا جولی اعطاء شد. «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «Attack the Block»، «لو آور» و «زندگی، فراتر از هر چیز» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان آمریکا هر سال با برگزاری جوایز ایمیج از دستاوردهای رنگین‌پوستان در حوزه‌های فیلم سینمایی، تلویزیون، موسیقی و ادبیات، همین طور از تلاش نوآورانه افراد و گروه‌ها برای گسترش عدالت اجتماعی تقدیر می‌کند.

امسال در بخش فیلم سینمایی، «THe Help» ساخته تیت تیلور با دریافت جوایز ایمیج بهترین فیلم، بازیگر زن (وایولا دیویس) و بازیگر زن مکمل (اوکتاویا اسپنسر)، پیروز اصلی بود.

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/2/xuh5mlwun88rjljxb3h.jpg

کمپانی برادران وارنر اعلام کرد دومین قسمت فیلم علمی تخیلی و درام «من افسانه هستم» را تولید میکند. ویل اسمیت بازیگر اصلی فیلم، یکی از تهیه کنندگان آن نیز هست.

مسئولان کمپانی برادران وارنر از مدتها قبل در فکر تولید قسمت دوم این فیلم پر فروش بودند، ولی فیلم نامه خوب و قابل قبولی در دست نداشتند.

حالا که آرش عامل خط اصلی قصه فیلم نامه «من افسانه هستم ۲» را در اختیار این کمپانی گذاشته، مسئولان برادران وارنر هم پیش تولید فیلم را شروع کردهاند.

عامل فیلم نامه اریژینال فیلم را بر اساس طرح کلی خود مینویسد و ویل اسمیت بر کار نگارش او نظارت خواهد کرد.

قصه این فیلم نامه نوعی پیش درآمد بر قصه قسمت اول است، به این ترتیب، این قصه در دورانی قبل از شروع قصه اولین قسمت اتفاق میافتد.

با این حال، تهیه کنندگان فیلم خبرهای مربوط به قصه آن را تأیید نکردهاند و در مورد خط اصلی قصه سکوت کرده اند و گفته اند تا زمان نمایش عمومی فیلم، این قصه را لو نخواهند داد.

هنوز زمانی برای شروع کار فیلم برداری «من افسانه هستم ۲» اعلام نشده، ولی قرار است برای تابستان سال ۲۰۱۴ به روی پرده سینماها برود.
این فیلم را فرانسیس لاورنس کارگردانی خواهد کرد. او کارگردان قسمت اول فیلم هم بود.

قسمت اول فیلم تابستان ۲۰۰۷ اکران عمومی شد و اسمیت در آن نقش آخرین بازمانده کره زمین پس از شیوع یک بیماری مهلک را بازی کرد.
این فیلم در سطح جهانی ۵۸۵ میلیون دلار فروش کرد. فیلم نامه فیلم توسط یک گروه سه نفره نوشته شد که آرش عامل در بین آنها حضور نداشت.

ویل اسمیت برای تابستان آینده سومین قسمت مجموعه فیلم «مردان سیاهپوش» را آماده نمایش عمومی میکند. او از سال ۲۰۰۸ تا به حال، فیلمی روی پرده سینماها نداشته است.

منبع : نقد فارسی

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.22/IMAGE634483967002656250.jpg

 

فیلم سینمایی «ظهور سیاره میمون‌ها» به کارگردانی راپرت ویات جایزه بهترین فیلم این دوره از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه‌های ویژه» را به خود اختصاص داد.

همزمان با برگزاری این دوره از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه های ویژه» (Visual Effects Society Awards) در روز گذشته، فیلم سینمایی «ظهور سیاره میمون ها» (Rise of the Planet of the Apes) به کارگردانی راپرت ویات توانست جایزه بهترین فیلم این مراسم سالیانه را به خود اختصاص دهد.

بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، اندی سورکین که در فیلم سینمایی «ظهور سیاره میمون ها»، نقش شامپانزه ای به نام «سزار» را بازی کرده است نیز جایزه بهترین شخصیت انیمیشنی این دوره از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه های ویژه» را از آن خود کرد.

فیلم سینمایی «هوگو» (Hugo) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی نیز جایزه «جلوه های ویژه پشتیبان» این مراسم سالیانه را دریافت کرد و جایزه «فیلمبرداری مجازی» این دوره از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه های ویژه» نیز به فیلم سینمایی «تغییر شکل دهند‌گان: تاریکی ماه» (Transformers: Dark of the Moon) اهدا شد.

جان لوگان براساس رمانی از برایان سلزنیک فیلمنامه «هوگو» را نوشته است و این فیلم سینمایی که داستان آن در دهه 30 میلادی و در پاریس اتفاق می افتد، ماجراهای عجیبی را به تصویر می کشد که برای یک پسر بچه یتیم که در ایستگاه قطار زندگی می کند، رخ می دهد.

مارتین اسکورسیزی پیش از این برای ساخت فیلم سینمایی «هوگو» توانسته جوایز مهم و معتبری مانند بهترین کارگردان مراسم اهدای جوایز «انجمن ملی منتقدان» و بهترین کارگردان شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» را به خود اختصاص دهد.

انیمیشن سینمایی «رنگو» (Rango) به کارگردانی گور وربینسکی نیز در بخش انیمیشن های این مراسم سالیانه، 4 جایزه «بهترین انیمیشن»، «بهترین شخصیت انیمیشن»، «بهترین محیط خلق شده» و «بهترین فیلمبرداری مجازی» را دریافت کرد.

جانی دپ، ایسلا فیشر و تیموتی اولیفانت به جاش شخصیت های «رنگو» حرف زده اند و این انیمیشن داستان یک سوسمار کوچک را روایت می کند که به طور تصادفی وارد یک شهر بی قانون در غرب وحشی می شود که مردم آن به دنبال یک کلانتر جدید برای نجات شهرشان می گردند.

همچنین انیمیشن سینمایی «رنگو» که با بودجه ای برابر با 135 میلیون دلار ساخته شده است، با اکران در بهار سال جاری توانست فروشی برابر با 245 میلیون دلار را در سراسر جهان برای خود رقم بزند.

«رنگو» چندی پیش نیز در سی و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» (Annie Awards) توانست در بخش انیمیشن های سینمایی، جوایز بهترین انیمیشن، بهترین طراحی شخصیت (مارک مک‌کریری)، بهترین فیلمنامه (جان لوگان، گو وربینسکی و جیمز بیرکیت) و بهترین تدوین (کرگ وود) این مراسم سالیانه را به خود اختصاص دهد.

استین لی؛ بازیگر مجموعه فیلم های سینمایی دنباله دار «مرد عنکبوتی» (Spider Man) و «مرد آهنی» (Iron Man) نیز با دریافت جایز یک عمر دستاورد هنری مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این دوره از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه های ویژه» قرار گرفت.




ادامه مطلب ...

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.5/634658_orig.jpg

فیلم اصغر فرهادی در حالی شصت و پنجمین دوره جوایز بفتا را دست خالی ترک کرد که بخت اصلی جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود.

در این مراسم جایزه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی اعطاء شد.

فیلم آلمودوار در حالی این جایزه را به خود اختصاص داد که امسال در فصل جوایز سینمایی در بسیاری از موارد در بخش فیلم غیر انگلیسی‌زبان رقابت را به «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی از ایران واگذار کرده بود.

فیلم فرهادی که نامزد دو جایزه اسکار است، آخرین بار در سی و دومین دوره جوایز فیلم حلقه منتقدان لندن در بخش فیلم خارجی‌زبان بالاتر از فیلم آلمودوار قرار گرفت و ماه قبل هم شصت و نهمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب با کنار زدن «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را به خود اختصاص داد.

از این رو، به نظر می‌رسید پیروزی «جدایی نادر از سیمین» در جوایز بفتا هم قطعی باشد، اما این اتفاق نیفتاد.

وبسایت ورایتی در گزارش خود از مراسم اعطاء جوایز بفتا با اشاره پیروزی غیرمنتظره «پوستی که در آن زندگی می‌کنم»، «نفرستادن دی‌وی‌دی «جدایی نادر از سیمین» برای اعضاء آکادمی بریتانیا» را دلیل شکست فیلم فرهادی ذکر کرد و نوشت «جدایی نادر از سیمین آشکارا بهای این کار را پرداخت.»
 

 فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس پیروز اصلی این دوره جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) لقب گرفت.

مراسم اعطای جوایز فیلم آکادمی بریتانیا که از آن به عنوان اسکار بریتانیا یاد می‌شود، یکشنبه شب در اپراخانه سلطنتی لندن برگزار شد.

«هنرمند» ساخته میشل هازاناویسیوس در هفت بخش بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد (ژان دوژاردن)، فیلمنامه غیراقتباسی، موسیقی، فیلمبرداری و طراحی لباس جوایز بفتا را به خانه برد.

داستان این فیلم در سال‌های پیش از ورود صدا به سینما روی می‌دهد و درباره یک قهرمان فیلم‌های صامت است که با رونق گرفتن سینمای ناطق همه چیز خود را از دست می‌دهد.

فیلم‌های «هوگو»، «سنا»، «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» و «بانوی آهنین» هر یک دو جایزه بردند.

در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، برخلاف انتظار «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» ساخته پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی بر «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی از ایران پیروز شد.

«آتش افروزان» دنی وینو، «پینا» ویم وندرس و «Potiche» فرانسوا اوزون دیگر نامزدهای جایزه بفتا بخش فیلم غیرانگلیسی‌زبان بودند.

بفتا مهمترین جوایز سینمایی سال بریتانیاست. پارسال «گفتار پادشاه» ساخته تام هوپر برنده هفت جایزه بفتا شد.

فهرست کامل برندگان جوایز بفتا 2012 به شرح زیر است:


بهترین فیلم: «هنرمند»
جایزه الکساندر کوردا بهترین فیلم بریتانیایی سال: «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس»
بهترین بازیگر مرد: ژان دوژاردن، «هنرمند»
بهترین بازیگر زن: مریل استریپ، «بانوی آهنین»

بهترین بازیگر مرد مکمل: کریستوفر پلامر، «تازه‌کارها»
بهترین بازیگر زن مکمل: اوکتاویو اسپنسر، «کمک»
جایزه دیوید لین دستاورد کارگردانی: میشل هازاناویسیوس، «هنرمند»

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «هنرمند»، میشل هازاناویسیوس
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس»، بریجیت اُکانر و پیتر استراگان
بهترین فیلمبرداری: «هنرمند»، گیوم شیفمان
بهترین تدوین: «سنا»، گرگرز سال و کریس کینگ

بهترین طراحی صحنه: «هوگو»، دانته فرتی و فرانچسکا لو شیاوو
بهترین طراحی لباس: «هنرمند»، مارک بریجز
جایزه آنتونی اسکیت موسیقی فیلم: «هنرمند»، لودویک بورس
بهترین چهره‌پردازی و مو: «بانوی آهنین»، ماریس لانگان
بهترین صدا: «هوگو»
بهترین دستاورد جلوه‌های ویژه تصویری: «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2»
بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان: «پوستی که در آن زندگی می‌کنم»، پدرو آلمودوار
بهترین فیلم بلند انیمیشن: «رنگو»، گور وربینسکی

بهترین مستند: «سنا»
بهترین فیلم اول یک نویسنده / کارگردان / تهیه‌کننده بریتانیایی: «تیراناسور»، پدی کانسیدین
بهترین انیمیشن کوتاه: «یک پیاده‌روی صبحگاهی»، گرانت ارکارد و سو گافی
بهترین فیلم کوتاه: «Pitch Black Heist»
خدمت چشمگیر به سینمای بریتانیا: جان هرت
جایزه دوستی بفتا: مارتین اسکورسیزی

 سی امین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و برندگان اعلام شدند.


اسامی برگزیدگان سی‌امین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:

بهترین فیلم: دیپلم افتخار: «روزهای زندگی» سعید سعدی و سیما فیلم و «ضد گلوله» رضا رخشان
دیگر نامزدها: «ملکه» سیدابوالقاسم حسینی و بنیاد سینمایی فارابی، «نارنجی‌پوش» داریوش مهرجویی، «پل چوبی» علی سرتیپی و مهدی داوری، «بوسیدن روی ماه» منوچهر محمدی

بهترین فیلم به انتخاب مردم : پیمان معادی برای برف روی کارج ها

بهترین کارگردانی: سیمرغ بلورین: پرویز شیخ‌طادی برای «روزهای زندگی»
دیگر نامزدها: داریوش مهرجویی «نارنجی‌پوش»، محمدعلی باشه‌آهنگر «ملکه»، همایون اسعدیان «بوسیدن روی ماه»، مانی حقیقی «پذیرایی ساده»

بهترین فیلمنامه:
سیمرغ بلورین: مصطفی کیایی برای «ضدگلوله»
دیگر نامزدها: «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «روزهای زندگی» پرویز شیخ‌طادی، «ملکه» محمدرضا گوهری و محمدعلی باشه‌آهنگر، «نارنجی‌پوش» وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی،

بهترین بازیگر مرد:
سیمرغ بلورین: ‌فرهاد اصلانی برای «خرس» و «زندگی خصوصی»
دیگر نامزدها: حمید فرخ‌نژاد «گشت ارشاد» و «روزهای زندگی»، رضا عطاران «خوابم می‌آد»، حسین یاری «یک سطر واقعیت»، میلاد کیمرام «ملکه»، مصطفی زمانی «یه عاشقانه ساده»

بهترین بازیگر زن:
سیمرغ بلورین: هنگامه قاضیانی برای «روزهای زندگی»، دیپلم افتخار بهناز جعفری برای «تلفن همراه رئیس جمهور»
دیگر نامزدها: لیلا حاتمی «نارنجی‌پوش»، مهناز افشار «پل چوبی»، شیرین یزدان‌بخش «بوسیدن روی ماه»، ترانه علیدوستی «پذیرایی ساده»

بهترین بازیگر مکمل مرد: سیمرغ بلورین: اکبر عبدی برای «خوابم می‌آد»
دیگر نامزدها: حمیدرضا آذرنگ «ملکه»، ساعد سهیلی «گشت ارشاد»، افشین هاشمی «بی‌خداحافظی»، پولا کیمیایی «گشت ارشاد»، احمد مهرانفر «یه عاشقانه ساده»

بهترین بازیگر مکمل زن: سیمرغ بلورین: یکتا ناصر برای «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»
دیگر نامزدها: ویشکا آسایش «برف روی کاج‌ها»، شبنم مقدمی «بوسیدن روی ماه»، میترا حجار «نارنجی پوش»، بیتا فرهی «در انتظار معجزه»

بهترین فیلمبرداری: سیمرغ بلورین: امیر کریمی برای «روزهای زندگی»، دیپلم افتخار: حسن پویا برای «راه بهشت»
دیگر نامزدها: علیرضا زرین‌دست «ملکه»، حسین جعفریان «بوسیدن روی ماه»، تورج منصوری «پل چوبی»

بهترین تدوین: سیمرغ بلورین: هایده صفی‌یاری برای «نارنجی‌پوش»
دیگر نامزدها: وارژ کریم‌مسیحی و مهدی سعدی «روزهای زندگی»، سعید شاهسواری «بی‌خداحافظی»، مهدی حسینی‌وند «گیرنده»، نیما جعفری جوزانی «ضد گلوله»

بهترین موسیقی: سیمرغ بلورین: حسین علیزاده برای «ملکه»، دیپلم افتخار: ناصر چشم‌آذر برای «گشت ارشاد»
دیگر نامزدها: محمدرضا علیقلی «روزهای زندگی»، فردین خلعتبری «یک روز دیگر»، بردیا کیارس «سلام بر فرشتگان»

بهترین طراحی صحنه و لباس: سیمرغ بلورین: عباس بلوندی برای «ملکه»
دیگر نامزدها: علی نصیری‌نیا «روزهای زندگی»، پروین صفری «پل چوبی»، شهرام قدیری‌فر «‌شور شیرین»، لیلا حاتمی «پله آخر»

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
: سیمرغ بلورین: عباس صالحی برای «روزهای زندگی»
دیگر نامزدها: سعید ملکان «ملکه»، ایمان امیدواری «خوابم می‌آد»، رسول سیدعربی «آمین خواهیم گفت»، عبدالله اسکندری «یه عاشقانه ساده»

بهترین صدابرداری: سیمرغ بلورین: ساسان نخعی برای «بوسیدن روی ماه»
دیگر نامزدها: نظام‌الدین کیایی «نارنجی‌پوش»، رضا تهرانی «روزهای زندگی»، پرویز آبنار«بی‌خداحافظی»، عباس رستگارپور «ملکه»

بهترین صداگذاری:
سیمرغ بلورین: محمدرضا دلپاک برای «خرس»، دیپلم افتخار: فرامرز ابوالصدق برای «روزهای زندگی»
دیگر نامزدها: امیرحسین قاسمی «ملکه»، پرویز آبنار «بی‌خداحافظی»، مهران ملکوتی «ضد گلوله»

بهترین جلوه‌های ویژه بصری:
سیمرغ بلورین: کامران سحر خیز، امیر سحرخیز، سیدهادی اسلامی برای «سلام بر فرشتگان، دیپلم افتخار: حسن ایزدی برای «ملکه»
دیگر نامزدها: فرهاد یوسفی، سعید حاجی‌میری «بیداری»، حسین افشار «راه بهشت»، حسین صفا «روزهای زندگی»

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:
سیمرغ بلورین: محسن روزبهانی برای «‌روزهای زندگی»
دیگر نامزدها: محسن روزبهانی «ملکه»، و «ضد گلوله»، جواد شریفی‌راد «شور شیرین»، عباس شوقی «خوابم می‌آد»، حمید رسولیان «گشت ارشاد»، حمید سلیمانی «راه بهشت»

جایزه ویژه هیئت داوران:
داریوش مهرجویی برای «نارنجی‌پوش»

بهترین فیلنامه اقتباسی: علی مصفا برای «پله آخر»

سیمرغ زرین دبیر جشنواره:
رسول صدرعاملی برای فیلم «در انتظار معجزه» و همچنین به تهیه‌کننده فیلم «شور شیرین»

فیلم منتخب مردمی در بخش بین‌الملل:
«ملکه»

فیلم‌های اول

بهترین فیلم:
سیمرغ بلورین: «گیرنده» محمد قهرمانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
دیگر نامزدها: محمدرضا تخت کشیان و جواد فرحانی «خوابم می‌آد»، عبدالحسین و محمد ابوالحسنی «تهران 1500»، حسن علیمردانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «سلام بر فرشتگان»، ابراهیم اصغری «پنج‌شنبه آخر ماه»

بهترین کارگردانی: سیمرغ بلورین: رضا عطاران برای «خوابم می‌آد»، لوح تقدیر: مانلی شجاعی‌فرد برای «میگرن»،
دیگر نامزدها: مهرداد غفارزاده «گیرنده»، فرزاد اژدری «سلام برفرشتگان»، پیمان معادی «برف روی کاج‌ها»

بهترین فیلمنامه: دیپلم افتخار: اکبر روح، مهرداد موفق یامی و مهرداد غفارزاده برای «گیرنده»
دیگر نامزدها: علی مینایی و ابراهیم اصغری «پنجشنبه آخر ماه»، پیمان معادی «برف روی کاج‌ها»، مجید اسماعیلی «داستان سامرا»

بهترین بازیگر مرد: دیپلم افتخار: سعید راد برای «گیرنده»، لوح تقدیر: ناصر گیتی‌جاه برای «خوابم می‌آد»،
دیگر نامزدها: رضا عطاران «خوابم می‌آد»، محمود پاک‌نیت «پنجشنبه آخر ماه»، امین حیایی «پیشونی سفید»

بهترین بازیگر زن: دیپلم افتخار: مهناز افشار برای «برف روی کاج‌ها»
دیگر نامزدها: نیکی کریمی «من همسرش هستم»، باران کوثری «بغض»، هنگامه قاضیانی «میگرن»، پانته‌آ بهرام «میگرن»

بهترین دست آورد هنری یا فنی: دیپلم افتخار: کارگروهی جلوه‌های رایانه‌ای فیلم «تهران 1500»، لوح تقدیر: روانبخش صادقی برای «فیلادلفی»
دیگر نامزدها: سیدمحمود صدیقی «داستان سامرا»، امیر سحرخیز، کامران سحرخیز و سیدهادی اسلامی «سلام بر فرشتگان»
مواد تبلیغی
بهترین عکس: سیمرغ بلورین: جواد جلالی «بدرود بغداد»، دیپلم افتخار:آرزو اتحاد برای «سیزده 59»
دیگر نامزدها: مهرداد امینی «ورود آقایان ممنوع»، مریم تختکشیان «زندگی با چشمان بسته»، مهدی دلخواسته «پایان نامه»
بهترین پوستر: دیپلم افتخار:احسان برابادی برای «اینجا بدون من»
دیگر نامزدها: محمد روح‌الامین «اینجا بدون من»، امیرشیبان خاقانی «مرهم»، بهزاد خورشیدی «یه حبه قند»، عبدالحمید خزایی برای فیلم «شکارچی شنبه»، «آقا یوسف» در بخش بین‌الملل
بهترین آنونس: دیپلم افتخار:مهدی سعدی برای «اینجا بدون من»
دیگر نامزدها: نازنین مفخم «گلچهره»، میثم مولایی «یه حبه قند»، امیرشیبان خاقانی «ورود آقایان ممنوع» و «مرهم»

مستندها

بهترین فیلم مستند: سیمرغ بلورین: «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» فتح‌الله امیری و صداوسیمای مرکز مازندران
دیگر نامزدها: «مهرجویی کارنامه چهل ساله» مانی حقیقی، فرهاد توحیدی، «بهترین مجسمه دنیا» حبیب‌ احمدزاده
بهترین کارگردانی: سیمرغ بلورین: مانی حقیقی برای «مهرجویی کارنامه چهل ساله»
دیگر نامزدها: «بهترین مجسمه دنیا» حبیب احمدزاده، «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» فتح‌الله امیری، «اپیزود هملت در مجموعه‌ی کهریزک چهارنگاه» محسن امیریوسفی، «خلیج فارس» ارد عطارپور
بهترین تصویربرداری: دیپلم افتخار: محمد لطیفیان برای «وقتی ابرها پایین می‌آیند»
دیگر نامزدها: «البرز» ارسطو مداحی گیوی، «دیلمان بهشت نیاکان» محمدرضا قوام‌پور
بهترین تدوین: دیپلم افتخار: بهمن کیارستمی و پیمان خاکسار برای «اپیزود هملت در مجموعه‌ کهریزک چهارنگاه»
دیگر نامزدها: «بهترین مجسمه دنیا» مجید شتی، «وقتی ابرها پایین می‌آیند» معین کریم‌الدینی و «مهرجویی کارنامه چهل ساله» بهمن کیارستمی، پیمان خاکسار و مانی حقیقی
بهترین تحقیق و پژوهش: دیپلم افتخار: ارد عطارپور و سعید ملیح برای «خلیج فارس»
دیگر نامزدها: «1559» محمدرضا ابوالحسنی، «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» باقر نظامی بلوچی، محمدصادق فرهادی‌نیا، یزدان سینکایی، رحمان اسحاقی تیموری.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند: «بهترین مجسمه دنیا» حبیب‌ احمدزاده

 

 http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634451232678593750.jpg



«رنگو» به کارگردانی گور وربینسکی جوایز بهترین انیمیشن سینمایی، بهترین طراحی شخصیت، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین سی و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» را دریافت کرد.

سی و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» (Annie Awards) روز گذشته در حالی برگزار شد که «رنگو» (Rango) به کارگردانی گور وربینسکی توانست در بخش انیمیشن های سینمایی، جوایز بهترین انیمیشن، بهترین طراحی شخصیت (مارک مک‌کریری)، بهترین فیلمنامه (جان لوگان، گو وربینسکی و جیمز بیرکیت) و بهترین تدوین (کرگ وود) این مراسم سالیانه را به خود اختصاص دهد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، جانی دپ، ایسلا فیشر و تیموتی اولیفانت به جاش شخصیت های «رنگو» حرف زده اند و این انیمیشن داستان یک سوسمار کوچک را روایت می کند که به طور تصادفی وارد یک شهر بی قانون در غرب وحشی می شود که مردم آن به دنبال یک کلانتر جدید برای نجات شهرشان می گردند.

همچنین انیمیشن «رنگو» که با بودجه ای برابر با 135 میلیون دلار ساخته شده است، با اکران در بهار سال جاری توانست فروشی برابر با 245 میلیون دلار را در سراسر جهان برای خود رقم بزند.

«رنگو» به همراه انیمیشن های «گربه چکمه پوش» (Puss in Boots)، «گربه ای در پاریس» (A Cat in Paris) و «چیکو و ریتا» (Chico & Rita)، برای دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن نیز ماه آینده در هشتاد و چهارمین دوره این مراسم سالیانه به رقابت با بکدیگر می پردازند.

انیمیشن «ماجراهای تن‌تن: راز اسب تک شاخ» (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نیز در بخش انیمیشن های سینمایی توانست جوایز بهترین جلوه های ویژه (کوین روموند) و بهترین موسیقی (جان ویلیامز) سی و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» را از آن خود کند.

شرکت فیلمسازی «پارامونت پیکچرز» (Paramount Pictures) مسئولیت اکران «ماجراهای تن تن: راز اسب تک شاخ» را برعهده دارد و استیون اسپیلبرگ به همراه پیتر جکسون و کاتلین کندی تهیه کنندگان این فیلم سینمایی هستند.

این انیمیشن سه بعدی براساس مجموعه داستان هایی (Comic Book) از نویسنده ای به نام هرژه ساخته می شود و در این قسمت از «ماجراهای تن تن»، جمی بل نقش خبرنگاری را بازی می کند که با سفر به دور دنیا با آدم های بد و شرور مقابله می کند.

نقش شخصیت منفی این انیمیشن را نیز دنیل کرگ بازی می کند و بازیگران دیگری مانند اندی سرکیس، سایمون پگ، نیک فروست، گد الماله، توبی جونز، ماکنزی کرک از جمله دیگر چهره های سینمایی هستند که در «ماجراهای تن تن: راز اسب تک شاخ» ایفای نقش می کنند.

همچنین استیون موفات (نویسنده فیلمنامه «شرلوک هلمز» (Sherlock Holmes)، ادگار رایت (نویسنده فیلمنامه «اسکات پیلگریم علیه دنیا» (Scott Pilgrim vs. the World)، جو کورنیش، دوگ میرو و کارلو برنارد نیز به طور مشترک فیلمنامه «ماجراهای تن تن: راز اسب تک شاخ» را نوشته اند.

انیمیشن سه بعدی «ماجراهای تن تن: راز اسب تک شاخ» براساس تکنولوژی پیشرفته ساخت انیمیشن های هالیوودی ساخته شده است، به طوری که بازی بازیگران، به صورت دیجیتالی و با استفاده از رایانه های بسیار پیشرفته به انیمیشن تبدیل می شود.

قسمت دوم انیمیشن «پاندای کونگ فو کار» (Kung Fu Panda 2) به کارگردانی جنیفر یو نیز در بخش انیمیشن های سینمایی این دوره از مراسم اهدای جوایز «آنی» توانست جوایز بهترین تولید ویژه، بهترین کارگردانی، بهترین طراحی تولید را دریافت کرد.

جک بلک، آنجلینا جولی و جکی چان به جای شخصیت های «پاندای کونگ فو کار 2» حرف زنده اند و این انیمیشن با اکران در بهار سال جاری توانست فروشی برابر با 665 میلیون دلار را در سراسر جهان برای خود رقم بزند.

در بخش انیمیشن های تلویزیونی نیز «سیمپسون‌ها» (The Simpsons) جایزه بهترین انیمیشن این مراسم سالیانه را به خود اختصاص داد.

فهرست اسامی برندگان 2 بخش انیمیشن های سینمایی و تلویزیونی سی و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» به شرح زیر است:

بخش انیمیشن های سینمایی:

بهترین انیمیشن: «رنگو»

بهترین تولید ویژه انیمیشن:
«پاندای کونگ فو کار 2»

بهترین انیمیشن کوتاه:
«آدم و سگ» (Adam & Dog) ساخته مینکیو لی

بهترین جلوه های ویژه انیمیشنی: «ماجراهای تن‌تن: راز اسب تک شاخ»

بهترین شخصیت انیمیشنی: جف گیبور، برای انیمیشن «ریو» (Rio)

بهترین طراحی شخصیت:
«رنگو»

بهترین کارگردان انیمیشن های سینمایی: جنیوفر یو، برای ساخت «پاندای کونگ فو کار 2»

بهترین موسیقی:
جان ویلیامز، برای ساخت موسیقی «ماجراهای تن‌تن: راز اسب تک شاخ»

بهترین طراحی تولید: «پاندای کونگ فو کار 2»

بهترین صدا برای یک شخصیت انیمیشن: بیل نایی به عنوان «گراندسانتا» در انیمیشن سینمایی «کریسمس آرتور» (Arthur Christmas)

بهترین فیلمنامه انیمیش سینمایی: جان لوگان، گور وربینسکی و جیمز بیرکیت، برای «رنگو»

بهترین تدوین: کرگ وود، برای «رنگو»

انیمیشن های تلویزیونی:

بهترین کارگردان انیمیشن های تلویزیونی: متیو ناستاک، برای ساخت «سیمپسون‌ها»

بهترین انیمیشن تلویزیونی:
«سیمپسون‌ها»

بهترین فیلمنامه انیمیشن تلویزیونی:
کارولین اومنی، برای «سیمپسون‌ها»

«چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» (How to Train Your Dragon) توانسته بود سال گذشته جایزه بهترین انیمیشن سینمایی سی و هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز «آنی» را دریافت کند.

برندگان سایر بخش ها

Animated Effects in a Live Action Production

  • Branko Grujcic “Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides”– Industrial Light & Magic
  • Florent Andorra “Transformers: Dark of the Moon” – Industrial Light & Magic
  • Gary Wu “Cowboys & Aliens”– Industrial Light & Magic
  • Lee Uren “Cowboys & Aliens” – Industrial Light & Magic

    Character Animation in a Live Action Production   

    • Andy Arnett “HOP” – Rhythm & Hues, Illumination Entertainment
    • David Lowry “Paul” – Double Negative Visual Effects for Universal Productions/ Relativity Media/Working Title Films/Big Talk Productions
    • Eric Reynolds “Rise of the Planet of the Apes” – 20th Century Fox
    • Mike Hull “Paul” – Double Negative Visual Effects for Universal Productions/Relativity Media/Working Title Films/Big Talk Productions
    • Storyboarding in a Feature Production

      • Bob Logan “Puss in Boots” – DreamWorks Animation
      • Delia Gosman “Rango” – Paramount Pictures & Nickelodeon Movies present A Blind Wink/GK Films Production
      • Gary Graham “Kung Fu Panda 2” – DreamWorks Animation
      • Jeremy Spears “Winnie The Pooh” – Walt Disney Animation Studios
      • Josh Hayes “Rango” – Paramount Pictures & Nickelodeon Movies present A Blind Wink/GK Films Production
      • Kris Pearn “Arthur Christmas” – Sony Pictures Animation, Aardman Animations
      • Nelson Yokota “Gnomeo & Juliet” – Touchstone Pictures
      • Philip Craven “Kung Fu Panda 2” – DreamWorks Animation
      • Scott Morse “Cars 2” – Pixar Animation Studios

 

جام جهان نما(مسابقه فیلم‌های بین‌الملل)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌اهدا می‌شود به رشید بوشارب و ژان بر آ برای فیلم " عمر قاتل من است " از کشور فرانسه
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اهدا می‌شود به ماریوس هولست برای فیلم " سلطان جزیرهء شیطان " محصول مشترک کشورهای نروژ، فرانسه، سوئد و لهستان
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اهدا می‌شود به رشید بوشارب و اولیویر لورل برای فیلم "رود لندن" محصول مشترک کشورهای فرانسه، الجزایر و انگلستان
دیپلم افتخار بهترین بازیگری اهدا می‌شود به درک تید برای "صدای تیره" از کانادا
دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا می‌شود به علیرضا زرین‌دست (فیلمبردار) برای "ملکه" از ایران


جلوه گاه شرق- سینمای آسیا

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌اهدا می‌شود به داریوش مهرجویی برای فیلم " نارنجی‌پوش " از کشور ایران
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اهدا می‌شود به بانمی تاکاهاشی برای فیلم "پروندهء هاکامادا" از کشور ژاپن
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اهدا می‌شود به جانگ جین برای فیلم " آسمان عشاق " از کشور کره جنوبی
دیپلم افتخار بهترین بازیگری اهدا می‌شود به شیرین یزدان بخش برای "بوسیدن روی ماه" از ایران
دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا می‌شود به جون سونگ دونگ و دونگ جین سونگ (فیلمبردار) برای "11 گل" از چین

سینمای سعادت

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اهدا می‌شود به فابین وونیه برای فیلم "آزادگان" از کشور فرانسه
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان اهدا می‌شود به اسماعیل فروخی برای فیلم "آزادگان" از کشور فرانسه
سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه اهدا می‌شود به عبدل قدوس الامین برای فیلم " ریسمانی نزدیک تر از رگ " از کشور لبنان
دیپلم افتخار بهترین بازیگری اهدا می‌شود به پریوش نظریه برای "در انتظار معجزه" از ایران
دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا می‌شود به مرتضی هدایی (فیلمبردار) برای "در انتظار معجزه" از ایران


جایزه بین‌المذاهب

جایزه بین‌المذاهب به فیلم نارنجی پوش به کارگردانی "داریوش مهرجویی" اهدا می‌شود.
دیپلم افتخار این بخش به فیلم "روزهای زندگی" به کارگردانی پرویز شیخ طادی اهدا می‌شود.
دیپلم افتخار این بخش به فیلم "یکی می‌خواد باهات حرف بزنه" به کارگردانی "منوچهر هادی" اهدا می‌شود.
دیپلم افتخار این بخش به فیلم "روئیدن در باد" رهبر قنبری " اهدا می‌شود .


جایزه ویژه بیداری اسلامی


بدینوسیله لوح تقدیر جایزه ویژه دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، به بهترین فیلم با رویکرد بیداری اسلامی به خاطر تصاویر حماسه های معنوی، انسانی و پیوندهای اصیل الهی و تقویت روح ظلم ستیزی و عدالت گستری تقدیم می گردد به فیلم "ریسمانی نزدیک تر از رگ" به تهیه کنندگی علی ضاهر و مرتضی شمسی از کشور لبنان

جایزه ویژه دبیر جشنواره برای بیداری اسلامی اهدا می‌شود به "هجده روز" به کارگردانی ده کارگردان به نام های " شریف ارفاء"، "بلال فدل"، "عباس ابوالحسن"، "شریف البندری"، "عاتف ناشل"، "احمد حلمی"، "ماریام ابواوف"،"احمد عبداله"، "تامر"

جایزه حقوق بشر اسلامی

دیپلم افتخار دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجربرای نمایش فضیلت‌های حقوق بشر اسلامی به فیلم "روزهای زندگی" به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی سعید سعدی و سیما فیلم از ایران اهدا می‌شود.

جایزه بیرق طلایی مصطفی عقاد


جایزه "بیرق طلایی" اهدا می‌شود به فیلم "راه بهشت" به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده از ایران

 

 13بازیگر که بیشتر آن‌ها نامزد جوایز اسکار 2012 هستند، با گریم شخصیت‌های منفی دنیای ادبیات و قصه‌های مصور مقابل دوربین الکس براگر عکاس معروف رفته‌اند...

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634636215873260747.jpg


جرج کلونی که با فیلم «فرزندان» نامزد اسکار است، با گریم کاپیتان بلای از مجموعه فیلم‌های «شورش در کشتی بونتی» عکس گرفته است. کلونی گفت از کلاه این شخصیت خوشش می‌آید.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634636215881996762.jpg


براد پیت که برای فیلم «مانیبال» نامزد اسکار شده، با گریم «مَدمَن» (مرد دیوانه) عکس گرفته است. پیت گفت مدل مو او در این عکس‌ها را با الهام از پیتر لوری بازیگر شخصیت اهریمنی فیلم «شاهین مالت» طراحی شده است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634636215890732778.jpg

 

ژان دوژاردن که برای فیلم سیاه و سفید و صامت «هنرمند» نامزد اسکار شده، با گریم شخصیت «هات‌‌هِد» مقابل دوربین رفته است. او گفت این عکس را با الهام از «گاو خشمگین» مارتین اسکورسیزی انداخته است.

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634636215899156793.jpg

رایان گاسلینگ بازیگر فیلم‌های «عید مارس» و «بران» به نقش مرد نامرئی. او درباره این شخصیت گفت: «نمی‌دانم او شخصیت منفی است، اما من به این آدم اعتماد ندارم.»

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/IMAGE634636216530333901.jpg

مایکل شانون که سال 2011 فیلم تحسین‌شده «پناه بگیر» را روی پرده سینماها داشت، با گریم «غول» (Tycoon) مقابل دوربین رفت.

باقی تصاویر:

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/78734-0003f0gz.jpg

جسیکا چاستین
 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/glenntheda-violanurse.jpg

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/mia-sexy.jpg

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/10/11.16/rooney-clockwork.jpg


رونی مارا, پرتقال کوکی

-------------

 

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/91126/kh/fj-logo-104.jpg

مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر با سخنرانی رسمی مسئولان و تقدیر از پنج سینماگر برگزار شد.

این مراسم چهارشنبه شب دوازدهم بهمن‌ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در تالار وحدت آغاز و در ادامه به عنوان نخستین سخنران محمد خزاعی روی صحنه حاضر شد.

خزاعی: باغ سینمای ایران زیباست
دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر نخستین سخنران مراسم بود که بدون ارائه گزارشی معمول در مورد روند برگزاری جشنواره سخنان خود را چنین بیان کرد: «اکنون سینمای ایران تبدیل به باغی شده که در آن علاوه بر میوه‌های خوشمزه و خوش‌رنگ، میوه‌هایی بدمزه و تلخ نیز وحود دارد، اما وقتی از بالا به این باغ نگاه می‌کنیم زیباست.»

او ادامه داد:‌ «همه با اندیشه‌های مختلف در این باغ حضور دارند.»

خزاعی سخنان خود را با بیان خاطره‌ای که بهانه‌ای برای ارائه آماری کلی در مورد تعداد آثار جشنواره بود، ادامه داد و در پایان گفت: «این جشنواره اگر موفق باشد نتیجه تلاش خانواده سینمای ایران است.»

شمقدری: امسال تنوع خوبی در ژانرها داریم
پس از معرفی فیلم‌های سه بخش مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های اول و مستند، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خود را آغاز کرد.

شمقدری گفت: «در ابتدای سخنانم می‌خواهم خبر خوبی بدهم. برای سال آینده جهت نگهداری از سالمندان سینما استراحتگاهی در نظر گرفته‌ایم.»

او ادامه داد:‌ «جشنواره فجر جذابیت ویژه‌ای دارد. مثل دوران کودکی که بسته‌های شانسی را با کنجکاوی باز می کردیم. جشنواره فجر هم همین جذابیت را دارد. این جشنواره همچنین آغاز سال نو سینمایی است.»

معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: «امسال تنوع خوبی در ژانرهای داریم. در حوزه فیلم‌های سیاسی به عنوان یک ژانر فراموش شده 9 فیلم داریم که به نظرم تعداد قابل توجهی است. تلاش‌هایی شد تا فضای سیاسی را بر سینما حاکم کنند. هیچ صلاح نمی‌دانم فیلمی را منتسب به جناح سیاسی خاصی کنیم زیرا سینما و فرهنگ فراتر از آن است که زیرمجموعه سیاست قرار بگیرد. هرچند نتیجه این تلاش‌ها آشتی مردم با سینما بود، اما اصل قضیه مناسب نبود.»

او تاکید کرد: «هر فیلمی که مجوز می‌گیرد فیلم نظام است. 50 درصد از فیلم‌های سینمای ایران فیلم‌های اجتماعی هستند و می‌دانیم اگر قرار باشد به موضوعات اجتماعی پرداخته شود، باید نگاهی چالش‌برانگیز نیز همراه آن باشد. قابل پذیرش است که در زمان نقد پدیده‌هایی نشان داده شود که مورد قبول نیست. البته بعضی فیلم‌ها در این زمینه به سمت سیاه‌نمایی می‌روند که این منصفانه نیست.»

شمقدری گفت: «امسال در حوزه دفاع‌مقدس اتفاقات خوبی رخ داده و هفت فیلم با این موضوع در جشنواره حضور دارد. شرایط خوبی در مورد فیلم‌های کودک و نوجوان و انیمیشن نیز داریم.»

او سی‌‌امین جشنواره فیلم فجر را آغازی تازه برای سینمای ایران برشمرد و بر همدلی و همگرایی تاکید کرد.

تقدیر از مهدی مسعودشاهی
مهدی مسعودشاهی دبیر دوره‌های بیست و هشتم و بیست و نهم جشنواره فیلم فجر در بخش سوم برنامه از سوی شمقدری و خزاعی مورد تقدیر قرار گرفت. او در سخنانی با اشاره به اینکه از برگزارکنندگان جشنواره خواسته این بخش از برنامه را حذف کنند، از همه همکارانش در سازمان سینمایی، مرکز هنرهای نمایشی، بنیاد رودکی، شرکت فرهنگی هنری صبا و ... تقدیر و تشکر کرد.

مراسم با اجرای موسیقی هژیر مهرافروز و گروهش ادامه پیدا یافت.

حسینی: سازمان سینمایی هفته آینده راه‌اندازی می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران مراسم بود که گفت:‌ «به پشتیبانی جمعی از شما مقدمان ایحاد سامزان سینمایی فراهم شده و در هفته آینده رسما آغاز به کار خواهد کرد. این راه‌اندازی، توسعه و ارتقایی در جایگاه سینما به میزان ادغام سه وزارتخانه دارد که گویای اهتمام دولت و نظام به سینماست.»

او گفت: «برای این مناره قبلا چاهی کنده شده و اعتبارات تامین شده است. در مورد جشنواره فیلم فجر هم چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.»

رشیدی: مسیر سینما با همدلی هموار می‌شود
تقدیر از سینماگران ادامه دهنده برنامه بود. در این بخش ابتدا کلیپی مربوط به سینماگران پخش شد و در ادامه این چهره‌ها روی صحنه حاضر شدند.

نخستین تقدیر به داود رشیدی اختصاص داشت. او که برای پایین آمدن از پله‌های پرتعداد و پرشیب ورود به سن دچار مشکل شده بود، سخنان خود را چنین آغاز کرد: «با استقبال شما بغض به گلویم آمد و اشک به چشم‌هایم و به همین دلیل آنجا زمین خوردم. سخنان من با باقی سخنرانی‌هایی که اینجا مطرح شد متفاوت است.»

او ادامه داد: «از مردم ایران متشکرم، از شما عزیزان، از وزیر ارشاد، آقای شمقدری و از دبیر جوان و فعال جشنواره. جشنواره فیلم فجر جشن ملی ماست و به همه تعلق دارد.»

بازیگر سرشناس سینمای ایران سخنان خود را چنین ادامه داد: «من داود رشیدی حائری عضو خانه سینمای ایران هستم و عقیده دارم موقعیت کنونی سینمای ما حاصل تلاش و استعداد سینماگران و مدیران این عرصه است. ما جز با همدلی و دوری از پراکندگی نمی‌توانیم این راه پرافتخار را ادامه دهیم. ما راه بسیار سختی برای رسیدن به هدف والایمان داریم که رسیدن به آن جز با اتحاد به دست نمی‌آید.»

او تاکید کرد باید زمینه فعالیت برای جوانان و حمایت از پیشکسوتان فراهم شود. رسول صدرعاملی که کلیپ مربوط به رشیدی را ساخته بود بعد از حضور روی صحنه به سال‌ها فعالیت این بازیگر و نقش او بر نسل‌های مختلف بازیگران تئاتر و سینما اشاره کرد.

جمال شورجه دومین سینماگری که مورد تقدیر قرار گرفت، پس از پخش کلیپی که حسن نجفی برای او ساخته بود روی صحنه آمد و گفت: «برگزارکنندگان جشنواره فجر الحق کار خود را خوب شروع کردند و از آقای دکتر حسینی که نگران سینما هستند تشکر می‌کنم. ایشان در جهت رفعت و تعالی سینما فعالی می‌کنند و همچنین از آقای شمقدری به عنوان بازوی اجرایی وزیر ارشاد تشکر می‌کنم.»

حسن نجفی نیز در کنار شورجه قرار گرفت و تاکید کرد این کلیپ را فقط برای مرام شورجه ساخته است. احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی لوج تقدیر را به شورجه اعطا کرد.

محمد بزرگ‌نیا لوح تقدیر را از داود میرباقری و وزیر ارشاد گرفت و گفت: «از همه مدیران فرهنگی که کمک کردند من بتوانم فیلم‌هایم را بسازم تشکر می‌کنم، زیرا امکان ساخت هیچ یک از این فیلم‌ها در بخش خصوصی وجود نداشت و همچنین از همسرم برای همراهی‌هایش ممنونم.»

کلیپ بزرگداشت بزرگ‌نیا را واروژ کریم‌مسیحی ساخته بود که در سالن حضور نداشت و میرباقری در سخنانی گفت: «هنوز طعم «کشتی آنجلیکا» را از یاد نبرده‌ایم و امیدواریم با همان اقتدار کشتی سینمای ایران را به جای درستش برسانیم.»

علیرضا زرین‌دست فیلمبردار سینمای ایران نیز به عنوان چهارمین سینماگری که مورد تقدیر قرار گرفت روی صحنه آمد و بعد از تشکر از حسینی و شمقدری اظهار امیدواری کرد چنین بزرگداشت‌هایی برای دیگرانی که لیاقت آن را دارند برگزار شوند. او گفت:‌ «امیدوارم چنین بزرگداشتی برای ناصر تقوایی و بهرام بیضایی نیز برپا شود.»

کلیپ بزرگداشت زرین‌دست را محمدعلی باشه‌آهنگر ساخته بود و این فیلمبرداری لوح تقدیر خود را از دستان مجید انتظامی دریافت کرد.

حسین زندباف تدوینگر آخرین فردی بود که تقدیر شد و به دلیل حضور نداشتن کمال تبریزی کارگردانی که کلیپ بزرگداشت زندباف را ساخته بود یدالله صمدی در کنار زندباف روی صحنه آمد و این تدوینگر لوح تقدیر را از ابوالقاسم طالبی گرفت.

تقدیر از کارگردانان چهار فیلم انیمیشن
در بخش پایانی مراسم و پیش از اجرای رضا یزدانی، شمقدری، خزاعی، جهانگیر الماسی و علیرضا سجادپور با حضور روی صحنه از مسعود صمدی، علی لطیفی، وحید چالاک و حسین سلطانی و بهرام عظیمی سازندگان فیلم‌های انیمیشن حاضر در جشنواره تقدیر کردند.

حاشیه های مراسم افتتاحیه

سینماگران بعد از عبور از فرش آبی سی‌امین جشنواره فیلم فجر، مورد تشویق مردم قرار گرفتند.

مراسم افتتاحیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در شبی بارانی برگزار شد.

سینما دوستانی که نتوانستند به تالار وحدت راه پیدا کنند، این مراسم را از پشت میله‌های تالار وحدت دنبال ‌کردند. در این میان واکنش به حضور سینماگرانی که از کوچه انقلاب عبور می‌کردند، جالب توجه بود.

محمد خزاعی با اهدا گل به سینماگران از آنها استقبال کرد و بعد از عبور از فرش آبی جشنواره فیلم فجر، هنرمندان از کنار مردم می‌گذشتند.

مردم برای مصطفی زمانی کف زدند اما حضور محمدرضا شریفی نیا واکنش‌های دیگری در پی داشت.

رضا عطاران نیز یکی دیگر از سینماگرانی بود که مورد توجه قرار گرفت. رضا عطاران نیز در 10 دقیقه ابتدایی مراسم افتتاحیه حضور داشت و برای فرار از هر گونه مصاحبه قبل از شروع مراسم، پشت لابی تالار وحدت نشسته بود.

 

اعتراض همسر داوود رشیدی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

احترام برومند در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به همراهی نکردن شوهرش برای حضور روی سن اعتراض کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وقتی داوود رشیدی برای تقدیر روی سن تالار وحدت حاضر شد، به دلیل تعدد پله های دکور، در پایین آمدن دچار مشکل شد.

محمدرضا شهیدی فر، مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به کمک او رفت و وی را تا پشت تریبون همراهی کرد. بعد از تشویق های متوالی حضار، احترام برومند، همسر رشیدی که تمام مدت او را ایستاده تشویق کرد، گفت: پایین آمدن از این پله های زیاد برای فردی به سن و سال داوود رشیدی کار راحتی نیست و باید فردی را کنار او می گذاشتند تا در پایین آمدن او را همراهی می کرد.

شهیدی فر به خاطر این اتفاق تا پایان مراسم چند بار از برومند و رشیدی معذرت خواهی کرد.

 

 

 

  The Help جوایز را درو کرد

 

انجمن بازیگران سینمای آمریکا (SAG awards ) اسامی برندگان این دوره خود را اعلام کرد. این در حالی است که شباهت زیادی میان برگزیدگان این جایزه و گلدن گلوب وجود دارد.گروه بازیگران فیلم خدمتکار نیز به عنوان گروه بازیگری برگزیده انتخاب شدند.

بازیگران برگزیده جایزه SAG awards در جایزه گلدن گلوب نیز مورد تحسین و تشویق قرار گرفته اند و البته در جایزه اسکار نیز در میان نامزدهای اصلی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، اسامی کامل این برندگان به شرح زیر است:

بخش سینما:

بهترین بازیگر نقش اول مرد: «ژان دوژادین» برای فیلم «هنرمند»

بهترین بازیگر نقش اول زن: «ویولا دیویس» برای فیلم «خدمتکار»

بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: «کریستوفر پلامر» برای فیلم «آغازکنندگان»

بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن: «اوکتاویا اسپنسر» برای فیلم «خدمتکار»

بخش بهترین گروه بازیگری: بازیگران فیلم «خدمتکار»

بخش بهترین گروه بدلکاری: بدلکاران فیلم «هری‌پاتر و قدیسان مرگبار: قسمت دوم»

بخش تلویزیون:

بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای یک فیلم تلویزیونی یا سریال‌ کوتاه: «پل جیاماتی» برای فیلم «خیلی بزرگ برای شکست»

بخش بهترین بازیگر نقش اول زن برای یک فیلم تلویزیونی یا سریال کوتاه: «کیت وینسلت» برای فیلم «میلدرد پیرس»

بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال درام: «استیو بوسیمی» برای سریال «امپراطور تفرجگاه»

بخش بهترین نقش اول زن برای یک سریال درام: «جسیکا لنگ» برای سریال «داستان ترسناک آمریکایی»

بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای یک سریال کمدی: «الک بالدوین» برای سریال «صخره ۳۰»

بخش بهترین بازیگر نقش اول زن در یک سریال کمدی: «بتی وایت» برای سریال «گرما در کلیولند»

بخش بهترین گروه بازیگر برای یک سریال درام: گروه بازیگری سریال «امپراطور تفرجگاه»

بخش بهترین گروه بازیگری برای یک سریال کمدی: گروه بازیگری سریال «خانواده مدرن»

بخش بهترین گروه بدلکاری: گروه بدلکاری سریال «بازی تخت پادشاهی»

جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای این دوره از رقابت‌ها نیز به «ماری تیلر مور»، بازیگر آمریکایی اعطا شد.

 

Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture

WINNER

 

 

 

 


                       1 - 50/50    

    50/50 Movie Poster

     

           

                      2 - Real steal

     

    Real Steel Movie Poster

  • 1.

     


  •                3 - Moneyball

 

Moneyball Movie Poster


4 - The ides of march

The Ides of March Movie Poster

 


5 - Drive


                                                                                                                                   

Drive Movie Poster

6 -    The help

7 -    in time    

8 -   the whistleblower  

9 -   contagion       

Contagion Movie Poster

10-   Midnight in Paris    

               

Midnight in Paris Movie Poster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

  •  

  • 8.
  • 9.

     

  • 10. 

 

 

- برگزیدگان بخش‌های مستند، تلویزیون و فیلم‌های سینمایی شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز «انجمن کارگردانان آمریکا» معرفی شدند.

- شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز «انجمن کارگردانان آمریکا» (Directors Guild of America Awards)، امروز؛ 9 بهمن (29 ژانویه) زمستان سال جاری در حالی برگزار شد که مارتین اسکورسیزی علی‌رغم نامزد شدن در 2 بخش بهترین مستند و بهترین کارگردان فیلم های سینمایی، جایزه‌ای را دریافت نکرد.

- بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، جیمز مارش، برای ساخت مستند سینمایی «پروژه ای به نام نیم» (Project Nim) توانست جایزه بهترین مستند سینمایی شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز «انجمن کارگردانان آمریکا» را به خود اختصاص دهد.

- مارتین اسکورسیزی، برای ساخت «جرج هریسون: زندگی در یک دنیای مادی» (Living in the Laterial World) به همراه جوی برلینگر و بروس سینفسکی، برای ساخت «بهشت گمشده 3: برزخ» (Paradise Lost 3: Purgatory)/ استیو جشمز، برای ساخت «قطع‌کنندگان» (The Interupters)/ ریچارد پرس، برای ساخت «بیل کانینگهام نیویورک» (Bill Cunningham New York)، دیگر نامزدهای دریافت جایزه بودند.

- همچنین اسکورسیزی که برای ساخت فیلم سینمایی «هوگو» (Hugo) نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان فیلم های سینمایی شده بود نیز نتوانست جایزه این بخش را به خود اختصاص دهد.

- علاوه بر اسکورسیزی، وودی آلن، برای ساخت فیلم سینمایی «نیمه شب در پاریس» (Midnight in Paris)/ دیوید فینچر، برای ساخت فیلم سینمایی «دختری با خالکوبی اژدها (The Girl with the Dragoon Tattoo)/ الکساندر پاین، برای ساخت فیلم سینمایی «فرزندان» (The Descendant) و میشل هازاناویسیوس، برای ساخت فیلم سینمایی «هنرمند» (The Artist)، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان فیلم سینمایی بودند که در نهایت جایزه این بخش به میشل هازاناویسیوس اهدا شد.

- همچنین فهرست اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف تلویزیونی شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز «انجمن کارگردانان آمریکا» نیز به شرح زیر است:

- بهترین کارگردان اثر تلویزیونی و مجموعه تلویزیونی کوتاه: جون سزار، برای ساخت «کندی‌ها» (The Kennedys)

- بهترین کارگردان مجموعه تلویزیونی درام: پتی یانکینز، برای ساخت «قتل» (The Killing)

- بهترین کارگردان مجموعه تلویزیونی کمدی: رابرت بی وید، برای ساخت «از اشتیاقت جلوگیری کن» (Curb Your Enthusiasm)

- بهترین کارگردان مجموعه تلویزیونی روزانه: ویلیام لودل، برای ساخت «بیمارستان عمومی» (General Hospital)

- بهترین کارگردان اثر تلویزیونی کودکان: امی شاتز، برای ساخت «باغ شعر کودکان» (A Child`s Garden of Poetry)

- شصت و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز «انجمن کارگردان آمریکا» در سال «گرند بالروم» هالیوود اند هایلند برگزار شد.

Outstanding Directorial Achievement in Motion Pictures

 "نانی مورتی" کارگردان و بازیگر مطرح ایتالیایی به عنوان رئیس هیات داوران شصت و پنجمین فستیوال فیلم کن انتخاب شد.

"مورتی" نسبت به این انتخاب واکنش مثبت نشان داد و گفت: "این انتخاب واقعا یک لذت و افتخار بزرگی را نسیب من کرد. این یک مسئولیت عظیمی برای من است چرا که این فستیوال یکی از بزرگترین فستیوالهای فیلم در دنیا است و در کشوری اتفاق می افتد که صنعت فیلم و فیلمسازی را با علاقه دنبال می کند و به دید احترام به فیلمها می نگرد."

او در ادامه افزود: "به عنوان یک فیلمساز، من همیشه از اینکه فیلمم را در جشنواره کن نشان می دادند خرسند و احساساتی می شدم. یکسری خاطره خوش هم زمانی که جزء هیات داوران پنجاهمین دوره این فستیوال بودم داشتم و تجربیاتی کسب کردم".

از آخرین ساخته های "مورتی" فیلمی با نام «ما یک پاپ داریم» است که در فستیوال سال گذشته کن به نمایش درآمد. در سال 2001 او جایزه بزرگ فستیوال کن برای فیلم «اتاق پسر» کسب کرد و در سال 1994 برای فیلم «خاطرات عزیز» به او عنوان بهترین کارگردان را دادند. در طول مدت کاریش، او شش فیلم را به کن معرفی کرده است.

"نانی مورتی" به عنوان بازیگر در بیشتر ساخته هایش حضور داشته است. و در فیلم «پدر و ارباب» ساخته برادران "تاویانی" نیز نقش آفرینی کرده است.

"گیلیز جاکوب" رئیس جشنواره فیلم کن اظهار داشت که:"وقتی در سال 1978 تصمیم گرفتم که فیلم «سوپر8» را برای رقابت در فستیوال کن بیاورم، می دانستم که این دلیلی می شود تا نام او از "نانی مورتی" معمولی به "نانی مورتی" بزرگ تغییر کند. این اتفاق نیز افتاد و من در تمام این مدت از این انتخابم راضی و خشنود بودم و هستم".

"تیری فرما" که مدیر هنری فستیوال کن است اضافه کرد: "ما می خواهیم که شصت و پنجمین دوره فستیوال سالانه فیلم کن را با حضور داوران اروپایی جشن بگیریم. در طول سی سال گذشته فیلمهای "مورتی" تجسمی از بهترین های سینما بوده است. کارهای او همیشه با دنیا و زمانه ارتباط برقرار کرده است."

به گزارش سینمانگار، شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن از 16 تا 27 می در کن فرانسه برگزار می شود.

  اصغر فرهادی کارگردان مطرح و حالا بین المللی کشورمان، بعد از شنیدن آنکه فیلمش در دو بخش بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلمنامه اورجینال، نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، واکنشی خواندنی نشان داد.
فرهادی در گفتگو با خبرنگار هاليوود ريپورتر گفت: نامزدی در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال برای من بیشتر اهمیت دارد، زیرا بیشتر از هر چیز دیگری من خودم را یک نویسنده می دانم".
فرهادی افزود: "وقتی دستیارم این خبر را به من داد، در حال نوشتن صحنه ایی از فیلمنامه جدیدم بودم که برای چند روز درگیرش بودم. امکان اینکه من در این بخش هم نامزد دریافت جایزه باشم خیلی دور بود. این نامزدی همانند تصویری شده است که مردم ایران دوست دارند نشان دهند، چرا که آنها دوست دارند فرهنگشان دیده شود. تصویر بزرگتر این است که زبان مشترکی که تمام مردم دنیا آن را دارند سینما است و حال با این نامزدی ما بهتر می توانیم یکدیگر را درک کنیم".
فرهادی در جواب سوالی که اگر اسکار را برد چه می کند، گفت: "اگر اسکار را ببرم، این جایزه فقط برای من نخواهد بود. بلکه برای تمام کارگردانانی خواهد بود که زبانی غیر از انگلیسی صحبت می کنند. این به این معنی است که زبان، مرزی در سینما ندارد. این یک صنعت جهانی است. هنوز خاطره فیلم "انگمار برگمن" در ذهن من هست. و حقیقتی که این اسکار را برای من مقدس می کند این است که "مکس فون سیدو"، فردی که با "برگمن" کار می کرد، یکی از نامزدان است."

و حالا واکنش نامزدهای دیگر مراسم اسکار 

نامزد بهترین بازیگر زن، رونی مارا (دختری با تاتوی اژدها): من خواب بودم که موبایلم شروع کرد به زنگ خوردن. من می دانستم که شانس کمی برایم وجود دارد اما انتظارش را نداشتم. من واقعاً احساس غرور می کنم که در لیست نامزدهای اسکار هستم. 
رونی طی صحبتی که با دیوید فینچر کارگردان فیلم داشته به او گفته است که بدون او نمی توانسته این کار را انجام بدهد و او (فینچر) نیز باید خود را در این نامزدی سهیم بداند و به آن افتخار کند. 

نامزد بهترین بازیگر مرد، گری اولدمن (تعمیرکار خیاط سرباز جاسوس): من در برلین بودم. برای افتتاحیه اکران «تعمیرکار خیاط سرباز جاسوس» به آلمان رفته بودیم. من درحال مصاحبه با یک روزنامه آلمانی بودم که خبر نامزدی به من رسید. مدیر برنامه هایم با اشک در چشمانش به سمت من آمد. من شخصا انتظار چنین چیزی نداشتم. اخبار نامزدی جوایز محتلف و منتقدان را هم اگر طی یک ماه گذشته بررسی کنیم اصلاً صحبتی از ما درمیان نبود. و آن مصاحبه جدیدترین مصاحبه ام با مطبوعات برای این فیلم بود. جالب نیست؟ حالا دور جدید از مصاحبه ها آغاز خواهد شد. 

نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، کریستوفر پلامر(تازه کارها): پلامر هم مثل بعضی دیگر هنگام اعلام اسامی نامزد ها خواب بوده است. او گفته که ساعت 6 صبح یکی از افراد روابط عمومی در کانادا با او تماس گرفته و خبر را به او داده است. او دراین باره گفته: "«تازه کارها» فیلمی دلربا، گرم و قابل لمس است. داستان فیلم خوش ساختار است و به خوبی فهمیده می شود." همچنین او از نامزدی رونی مارا برای فیلم «دختری با تاتوی اژدها» ابراز خوشحالی کرده است. 

نامزد بهترین کارگردانی، مارتین اسکورسیزی (هوگو): اسکورسیزی هم در خانه اش در نیویورک خواب بوده که اسامی نامزدها اعلام شده است. او بواسطه دریافت تماسی تلفنی از اری امانوئل خبر نامزدی «هوگو» در 11 رشته (و در صدر تعداد نامزدی ها) را دریافت کرده است. او در این باره گفته است که "این چیزیست که آدم را هیجان زده می کند، اما نمی توانی امیدت را کامل حفظ کنی. من سعی می کنم که زیاد چیزی بروز ندهم (تودار بمانم)." او امیدوار است که این نامزدی مخاطبان بیشتری را علاقمند به تماشای این فیلم کند. «هوگو» نیز همچون فیلم دیگر این کارگردان «هوانورد» در 11 رشته نامزد اسکار شده است. (هوا نورد محصول 2004، برنده 5 جایزه اسکار شد.)

نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جنت مک تیر(آلبرت نوبز): "من در پوست خودم نمی گنجیدم. " او که از دریافت پیغام تبریک مادرش از انگلستان هنگام صبح شگفت زده شده، در این باره گفته: "من حتی نمی دانم که او از کجا می دانسته امروز اسامی اعلام می شوند." او از اینکه فیلمش دیده شده است ابراز خرسندی کرده و گفته است دیر تحسین شدن فیلمش و هنرش آن را برایش شیرین تر کرده است. به گفته او «آلبرت نابز» فیلم کوچکی با قلبی بزرگ است که بودجه زیادی هم صرف نکرده است. حالا افراد بیشتری تمایل به دیدن فیلم پیدا می کنند و به تماشای آن می روند. 

نامزد بهترین فیلم انیمیشن، «پاندای کونگ فو کار 2»: کارگردان این انیمیشن محصول دریم ورکز، جنیفر یو نلسون که برای اولین بار در فهرست نامزدهای اسکار جای گرفته است در این باره گفته است: " من در رختخواب بودم، داشتم با تبلتم برنامه را تماشا می کردم. شگفته زده شده بودم؛ هنوز هم در شوک به سر می برم. این افتخار بزرگیست." این کارگردان گفته است که تماس های تلفنی، ایمیل و پیام های تبریک زیادی دریافت کرده است. او گفته که همان روز به کمپانی دریم ورک خواهد رفت تا با دیگر عوامل فیلم در این موفقیت جشن بگیرند. شاید کسی فکرش را نکند که حدود 300 تا 400 نفر برای این فیلم زحمت کشیدند. من برای تک تک افرادی که در ساخت این فیلم سهم داشتند خوشحالم. 
 
نامزد بهترین فیلم، «درخت زندگی»: بیل پولاد تهیه کننده این فیلم در خانه خود بوده که اسامی نامزدهای اسکار را اعلام کرده اند. پولاد در این باره گفته است: "من و همسرم داشتیم فرزند 7 ساله مان را برای رفتن به مدرسه آماده می کردیم و همگی مشغول تماشای برنامه از تلویزیون بودیم. من شوک زده و هیجان زده شدم. همیشه امیدواری که این اتفاق بیافتد، اما همزمان سعی می کنی خود را آرام کنی." او که اندکی بعد از شنیدن خبر با مالیک، کارگردان فیلم، صحبت کرده است می گوید حتی مالیک هم به نظر می آمد که شوک زده شده و نمی تواند خوب صحبت کند. 4 تهیه کننده دیگر هم در تولید این فیلم نقش داشتند که براد پیت نیز در میان آنهاست. 

نامزد بهترین فیلم، «مانی بال»: تهیه کننده این فیلم، مایکل دِ لوکا درباره نامزدی این فیلم در شش رشته گفته که "این مانند بردن بازی برگشت در ابتدای بازی است." او این نامزدی و دیده شدن و تحسین شدن فیلم از جانب آکادمی اسکار و مخاطبان را فوق العاده تلقی می کند. او همچنین گفته که "ما از راه یافتن فیلم به این جایگاه بسیار خرسندیم." او که فکر می کند بنت میلر شایستگی نامزدی در رشته کارگردانی حق را داشته اما این اتفاق برایش نیفتاده می گوید: "او ما را به این جایگاه رساند و این چشم انداز او بود. میلر بیش از همه مولف فیلم بود البته درکنار دیگرانی چون نویسندگان فیلمنامه و براد (پیت). البته کارگردان های قدرتمندی امسال در رقابت حضور داشتند. هنر میلر در این نامزد ها (در دیگر رشته ها) منعکس شده است."   

نامزد بهترین فیلم، «نیمه شب در پاریس»: تهیه کننده این فیلم لِتی آرونسون که اطمینان داشته وودی آلن در بخش بهترین فیلمنامه نامزد می شود از نامزدی فیلم در رشته های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به شدت خوشحال شده است. آرونسون معتقد است که عامل مهم موفقیت فیلم اینست که "هرکسی این مفهوم را درک می کند که زندگی در زمانی دیگر با فردی دیگر بهتر خواهد بود. این خیال پردازیست اما خیال پردازی ای با تأثیرات ویژه است. فیلم علمی تخیلی نیست. این، فیلم را باورپذیرتر می کند."

نامزد بهترین فیلم، «هوگو»: گراهام کینگ تهیه کننده «هوگو» 11 نامزدی برای این فیلم و نامزدی «رنگو» در رشته بهترین انیمیشن را با این دو فیلم در هشتادو چهارمین دوره جوایز اسکار را دارد. کینگ از اینکه هوگو آن طور که باید، دیده شده است ابراز شادمانی کرده است. کینگ گفته است که نمی توان روی چیزی حساب باز کرد. او دراین باره گفته است: "من هنوز در تلاشم بفهمم چه طور شد که «هوگو» در بفتا در 9 رشته نامزد دریافت جایزه شد، اما در بخش بهترین فیلم به آن توجه نشد، اما اینجا و در اسکار در این بخش هم نامزد شد. هیچ کس نمی داند که چرا!

نامزد بهترین جلوه های تصویری (بصری)، «ترانسفورمرها: نیمه تاریک ماه»: اسکات فارار سوپروایزر جلوه های تصویری این فیلم گفته است:" هیچ چیز مانند این وجود ندارد." او که ششمین نامزدی اسکار را تجربه می کند اضافه کرده است: "از خواب بیدار شدم، قهوه درست کردم... موبایلم را بردشتم و تازه دریافتم چه شده است. اولین تماس از مایلز پرکینز (کارشناس بازاربابی و ارتباطات کمپانی آی.اِل.اِم) بود." فارار که اکنون مشغول پروژه «جنگ جهانی زِد» است درباره دیگر نامزدهای این رشته گفته است: "هر فیلم سبک خاص خود را دارد. این جالب است. رقابت واقعاً خوبی است. دوره ی هیجان آوریست."

  نامزدهای جوایز سزار که از آن به عنوان اسکار فرانسه یاد می‌کنند اعلام شد و فیلم جدایی نادر از سیمین به همره آثار مطرحی چون قوی سیاه (دارن آرونوفسکی)، گفتار پادشاه (تام هوپر)، راندن (نیکلاس ویندینگ رفن)، پسری با دوچرخه (برادران داردن)، آتش‌افروزان (دنی وینو) و ملانکولیا (لارس فون تریر) نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم غیرفرانسوی شدند.

امسال فیلم «پلیس» ساخته مای‌ ون با نامزدی در 13 بخش پیشتاز جوایز سزار است و پس از آن درام سیاسی «وزیر» با 11 نامزدی قرار دارد و فیلم صامت «آرتیست» که موفقیت بزرگی در خارج از خاک فرانسه بدست آورده با 10 نامزدی در رده سوم قرار گرفته است. برندگان جوایز سزار 24 فوریه (دوم اسفند) در مراسمی در پاریس مشخص می‌شوند و کیت وینسلت نیز جایزه سزار افتخاری را دریافت خواهد کرد.

 

Best Foreign Film

   BLACK SWAN  

directed by Darren Aronofsky

(TWENTIETH CENTURY 

THE KING'SPEECH                      directed by Tom Hooper 
 
 DRIVE   directed by Nicolas Winding Refn 
        
 THE KID ON THE BIKE   

directed by Jean-Pierre Dardenne  

Luc Dardenne 

   FIRE   directed by Denis Villene
  MELANCHOLIA   directed by Lars von Trier 
 
   SEPARATION   directed by Asghar Farhadi 
Memento Films Distribution France 

 

 

 

 

 

1 - روح سوار 2   :   فیلم  اکشن-تخیلی  - تاریخ اکران 2012/17/2 -با بازی نیکلاس کیج

 Ghost Rider: Spirit of Vengeance Poster

2 - خیزش تایتان ها :  فیلم  اکشن-تخیلی  - تاریخ اکران 2012/30/3 -با بازی سم ورتینگتون

Wrath of the Titans Poster

 

 بدون شک مهم‌ترین نکته این فهرست برای ما ایرانیان، موفقیت جدایی نادر از سیمین بود. نماینده ایران در اسکار امسال، نه تنها نامزدی بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورد، بلکه در رشته فیلمنامه غیر اقتباسی هم نامزد شد تا موفقیت‌های امسال سینمای ایران به اوج برسد. نامزدی جدایی نادر از سیمین در رشته بهترین فیلم خارجی‌زبان از مدت‌ها قبل قطعی به نظر می‌رسید. به خصوص این که چند تا از فیلم‌های خارجی‌زبان مهم سال (از «ما یک پاپ داریم» نانی مورتی و «پوستی که در آن زندگی می‌کنیم» پدرو آلمادوار گرفته تا «پسری با دوچرخه» برادران داردن) از سوی کشورهایشان برای حضور در اسکار معرفی نشدند و دو سه فیلمی هم که جزو رقبای مهم جدایی نادر از سیمین تلقی می‌شدند (مثل نماینده‌های کره جنوبی، چین و لبنان) حتی در فهرست نه‌تایی اولیه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان حضور نداشتند. اما آن چه خوشحالی ایرانیان را مضاعف کرد، این بود که جدایی نادر از سیمین برای اولین بار، نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. اتفاقی که اگر چه در نگاه اول غافلگیر کننده به نظر می‌رسد، اما خیلی هم غیر قابل پیش‌بینی نبود. چند ماه قبل خبرش را در کافه‌سینما خوانده بودید که کمپانی سونی در حال تبلیغ است که جدایی نادر از سیمین نه تنها در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان، که در رشته‌های بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و بهترین بازیگر مرد نقش مکمل هم نامزد جایزه شود که حالا تبلیغات آن‌ها به نتیجه مطلوب دست یافته است. به خصوص این که امسال به غیر از نیمه‌شب در پاریس و آرتیست، به نظر نمی‌رسید فیلمنامه چندان مطرحی در بخش فیلمنامه غیر اقتباسی وجود داشته باشد و این شانس جدایی نادر از سیمین را برای نامزدی در این رشته بالاتر برد.

اما به غیر از موفقیت خوشحال‌کننده جدایی نادر از سیمین، اسکار امسال نکات جالب دیگری را در خود داشت. اولین نکته این بود که در حالی که قرار است هر سال نام ده فیلم به عنوان نامزدهای بهترین فیلم اعلام شود، امسال تنها 9 فیلم نامزد این جایزه شدند که در این میان هوگو (مارتین اسکورسیزی) پیروز بزرگ نامزدهای اسکار بود که در 11 رشته نامزد دریافت اسکار شد. بعد از هوگو هم آرتیست با 10 نامزدی در رده دوم قرار دارد. هر دوی این فیلم‌ها در رشته‌های بهترین فیلم و کارگردانی نامزد هستند. هوگو نامزد بهترین فیلمنامه اقتباسی و آرتیست نامزد فیلمنامه غیر اقتباسی شده است. دیگر فیلم‌های مهم اسکار امسال و تعداد نامزدی‌هایشان به شرح زیر است: مانی‌بال (6 نامزدی از جمله بهترین فیلم، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر مرد)، اسب جنگی (6 نامزدی از جمله بهترین فیلم)، اولاد (5 نامزدی از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی و بازیگر مرد)، خدمتکار (پنج نامزدی از جمله فیلم و کارگردان) و نیمه‌شب در پاریس (4 نامزدی از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه غیر اقتباسی). درخت زندگی (ترنس مالیک) هم که نخل طلای کن را دریافت کرد، بر خلاف گلدن‌گلوب، در میان نامزدهای اسکار جایی برای خود باز کرد و نامزد سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمبرداری شد. از نکات جالب این فهرست موفقیت فیلم بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک (استیون دالدری) است که هر چند تنها دو نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای ماکس فن‌سیدو) را به دست آورد، ولی همین میزان از موفقیت هم با توجه به ناکامی نسبی فیلم در جوایز دیگر قابل توجه است تا یک بار دیگر مشخص شود که فیلم‌های استیون دالدری، فیلم‌های اسکار پسندی هستند. حتی اگر این یکی فیلمش در آی‌ام‌دی‌بی امتیاز 6.2 و در متاکریتیک امتیاز 46 را از صد گرفته باشد! کمدی موفق ساقدوش‌ها (پل فیگ) هم دیگر فیلم موفق این مراسم بود که در دو رشته بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد اسکار شد. یک نکته کلیدی دیگر این است که هیچ کدام از نه فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم در میان آثار پرفروش سال قرار ندارند و این شاید باعث کاهش آمار تماشاگران مراسم اسکار شود. به جز خدمتکار که در آمریکا حدود 170 میلیون دلار فروخته و یکی از موفق‌ترین آثار سال 2011 به شمار می‌آید، هیچ کدام از نامزدهای دیگر رشته بهترین فیلم نتوانسته‌اند فروش خود را در آمریکا به مرز 100 میلیون دلار برسانند. در میان این هشت فیلم، مانی‌بال و اسب جنگی تنها فیلم‌هایی بوده‌اند که فروشی بالاتر از هفتاد میلیون دلار را تجربه کرده‌اند و فیلم‌های اولاد، هوگو و نیمه‌شب در پاریس هم فروشی بیش از پنجاه میلیون دلار داشته‌اند.

اما در رشته‌های اصلی دیگر، گری الدمن بالاخره پس از بازی در چندین و چند نقش به‌یادماندنی، برای حضور درخشانش در فیلم بندزن خیاط سرباز جاسوس نامزد اسکار بازیگری مرد شد و هر چند امید چندانی به موفقیت او در کسب این جایزه نمی‌رود، اما بدون شک خوشحال‌کننده است که آکادمی بالاخره بازی او را مورد توجه قرار داد. اما شگفتی بزرگ رشته‌های بازیگری، نامزدی دمیان بیشیر در رشته بازیگری مرد است. این بازیگر 48 ساله مکزیکی در این راه از رقبای قدری چون مایکل فاسبندر (شرم)، لئوناردو دی‌کاپریو (جی. ادگار) و رایان گاسلینگ (درایو، نیمه ماه مارس) پیشی گرفت و برای بازی در فیلم یک زندگی بهتر نامزد اسکار شد. اما یکی از ناکامان بزرگ امسال، دیوید فینچر بود که فیلم آخرش، دختری با خالکوبی اژدها، هر چند پنج نامزدی به دست آورد، اما در رشته‌های اصلی فقط یک نامزدی در قسمت بازیگری داشت. (رونی مارا برای بهترین بازیگر زن نقش اصلی). اما از این فیلم ناکام‌تر، فیلم درایو (نیکلاس ویندینگ‌رفن) بود که تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت و در فصل جوایز هم موفقیت‌هایی به دست آورد (از جمله چهار نامزدی بفتا در رشته‌های بهترین فیلم،‌کارگردان، تدوین و بازیگر زن نقش مکمل). اما در مراسم اسکار فقط در رشته تدوین صدا نامزد شد و حتی آلبرت بروکس که برای این فیلم نامزد گلدن‌گلوب هم شده بود، نتوانست موفقیتی در اسکار به دست بیاورد تا راه برای کریستوفر پلامر هموارتر شود تا شاید سرانجام به جایزه اسکار دست یابد. همچنین عدم حضور تیلدا سوئینتن برای بازی در فیلم باید درباره کوین حرف بزنیم در بخش بهترین بازیگری زن از نکات قابل تأمل اسکار امسال به شمار می‌رود. غافلگیری بزرگ دیگر فهرست نامزدها، غیبت فیلم ماجراهای تن‌تن (استیون اسپیلبرگ) در بخش انیمیشن بود. تن‌تن که چند روز پیش جایزه گلدن‌گلوب بهترین انیمیشن را از دست رقبای قدری چون رنگو ربود، یکی از امیدهای اصلی بخش انیمیشن در اسکار امسال بود و استیون اسپیلبرگ در آستانه رسیدن به یک رکورد تاریخی قرار داشت. او می‌توانست اولین کارگردان تاریخ باشد که در یک سال، یکی از فیلم‌هایش در بخش بهترین فیلم نامزد است و اثر دیگرش در بخش بهترین انیمیشن. اما به نظر می‌رسد تکنیک موشن‌کپچر که در فیلم تن‌تن به کار رفته، مانع بزرگ نامزدی این فیلم در بخش انیمیشن بود. با این شرایط به نظر می‌رسد شانس فیلم رنگو برای دریافت بهترین انیمیشن بیشتر از فیلم‌های دیگر باشد.

در مجموع به نظر می‌رسد داوران آکادمی توانسته‌اند نظر سینما دوستان بیشتری را نسبت به سال‌های قبل جلب کنند. حضور طیف وسیعی از فیلم‌ها (از فیلم فلسفی ترنس مالیک گرفته تا کمدی موفق ساقدوش‌ها) شاید عاملی باشد تا طیف گسترده‌تری از مخاطبان به مراسم اسکار امسال توجه کنند.

  

 

راجر ایبرت  منتقد بزرگ و یکی از تاثیرگذارترین افراد معاصر برروی فرهنگ عامه‌ در آمریکا پیش از این نماینده امسال ایران را در اسکار را حسابی پسندیده بود و «جدایی نادر از سیمین» را به عنوان بهترین فیلم سال 2011 انتخاب کرده‌بود. «جدایی...» جمعه‌ی همین هفته در شیکاگو(محل سکونت ایبرت) اکران خواهد شد و متعاقب آن نقد ایبرت بر‌روی فیلم هم در شیکاگو سان‌تایمز نیز منتشر می‌شود. به‌مناسب دو نامزدی اسکار برای «جدایی نادر از سیمین» در رشته‌ی بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی، ایبرت با اصغر فرهادی گفتگو کرده که بخش‌های مهم آن را می‌خوانید. در این گفتگو درباره‌ی موضوعات مختلفی به‌بهانه‌ی «جدایی نادر از سیمین» اشاره شده‌است، از ساختار فیلم‌نامه، جنبه‌های اخلاقی، فلسفی و مذهبی فیلم گرفته تا تصویری که فیلم از جامعه‌ی امروز ایران و مردش نشان می‌دهد و دیدگاه‌های فرهادی در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی ایران مانند وضعیت جعفر پناهی.

ایبرت : نکته‌ی فریبنده درباره‌ی فیلمنامه‌ی «جدایی نادر از سیمین» این است که شدیدا مخاطب را درگیر می‌کند  اما هرگز سعی نمی‌کند به ما بگوید  چه کسی درست فکر می‌کند و چه کسی غلط. یک سوال اخلاقی قدیمی وجود دارد که در یک گفتگوی آنلاین یک‌بار از فرهادی پرسیدم: اگر همسر و مادرت در حال غرق شدن باشند کدام را نجات می‌دهی؟ و فرهادی جواب داد که « تا پای مرگ تلاش می‌کنم که هردوی ان‌ها را نجات دهم.»

فرهادی : انتخاب نتیجه‌ی آزادی واقعی است و دردناک بودن انتخاب نتیجه‌ی آزاد بودن برای انتخاب کردن است.  جبر و تقدیر پشت به پشت در این مثال قدیمی وجود دارند. در این فیلم  اساسا به دنبال مطرح کردن چنین سوال‌هایی بودم.

ایبرت : به‌صورت کلی‌نگرانه ما انتظار داریم که فیلم  نگاهی انتقادی به جامعه‌ی امروزی ایران داشته باشد، اگرچه اتفاقات در دل جامعه‌ای کاملا ایرانی روی می‌دهد اما من نمی‌توانم درباره‌ی اندیشه‌های و عقاید موجود در آن حکم صادر کنم. به‌نظرم همه‌ی شخصیت‌های فیلم آدم‌های خوبی هستند  که در دل خود با سوال‌های غیرممکنی مواجه می‌شوند. نقطه نظر خود نویسنده در این باره چیست؟

فرهادی : من همیشه فکر می‌کنم دیدگاه کارگردان در درجه‌ی دوم نسبت به کلیت  فیلم قرار می‌گیرد. من ترجیح می‌دهم به‌جای سینمای انتقادی از اصطلاح سینمای پرسشگر استفاده کنم. من سعی می‌کنم  جلوی مسائلی که نگرانم می‌کند علامت سوال قرار ‌دهم.

ایبرت : آیا وضعیت فعلی جعفر پناهی فیلمساز مشهور ایرانی، بر روی خلق چنین اثری که به‌حوزه های مذهب و قانون نزدیک می‌شود، تاثیری گذاشته؟

فرهادی : اگر چنین تاثیری هم وجود داشته من در طول ساخت فیلم از آن اگاه نبودم. فکر نمی‌کنم چنین مسایلی تاثیر کوتاه‌مدت چشمگیری داشته باشند اما در درازمدت آثار دلسردکننده‌ای بر‌روی فیلمسازان به‌جا خواهند گذاشت. شکی نیست که چنین شرایط و اتمسفری خودآگاه یا ناخودآگاه من را به سمت این شیوه‌ی  روایتی سوق داده‌است. اما الان به این نتیجه رسیده‌ام که چنین سبکی در تمام جوامع و فرهنگ‌ها جواب می‌دهد. مردم نقاط مختلف دنیا با این سبک و شیوه ارتباط برقرار می‌کنند چون در این شیوه‌ی کار نگاه از بالا  به پایین  نسبت به آن‌ها وجود ندارد و با آن‌ها به‌عنوان ببینده‌های خنثی مانند تماشاگران فوتبال رفتار نمی‌شود.

ایبرت: ایده‌ی اصلی فیلم از کجا آمده است؟

فرهادی : من یک تصویری در ذهن خود داشتم که بعدها متوجه شدم از ماجرایی شکل گرفته که زمانی برادرم  برایم تعریف کرده‌ بود: مرد میان‌سالی که پدر پیر و مبتلا به آلزایمر خود را تنهایی حمام می‌کند. این تصویر مانند دکمه‌ای بود که من را وادار کرد برایش کت بدوزم!

کافه سینما

 

  با اعلام اسامی نامزدهای اسکار امسال، تحلیل‌ها و بررسی‌ها در مورد انتخاب‌های آکادمی آغاز شده است. هر ساله بررسی آماری نامزدهای اسکار از جذابیت بسیاری برخوردار است. سالی که پس از ۸۳ سال فیلمی صامت نامزد بهترین فیلم شده است و پس از ۱۳ سال فیلمی از ایران در بین نامزدهای بخش فیلم خارجی زبان حضور دارد. این آنالیز کامل به تفکیک رشته‌های اسکار را در ادامه مطلب بخوانید:

 

در اینجا ابتدا میتوانید لیست کامل نامزدها را ببینید

 بخش بهترین فیلم

• امسال برای اولین بار ۹ فیلم در بخش بهترین فیلم نامزد شده‌اند: آرتیست، اولاد، بسیار بلند و فوق‌العاده نزدیک، خدمتکار، هوگو، نیمه‌شب در پاریس، مانی‌بال، درخت زندگی، اسب کارزار

هوگو با ۱۱ نامزدی پیشتاز اسکار امسال است و بعد از آن آرتیست ۱۰ نامزد قرار می‌گیرد. مانی بال و اسب کارزا هر کدام با ۶ نامزد، اولاد و دختری با خالکوبی اژد‌ها با ۵ نامزد و خدمتکار و نیمه شب در پاریس با ۴ نامزد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

• فیلمی که بیشترین تعداد نامزد را داشته در ۱۵ دوره از بیست دوره گذشته، اسکار بهترین فیلم را برده است.

• از بین ۹ فیلم، ۲ تای آن‌ها در بهار اکران شدند (نیمه شب در پاریس و درخت زندگی) یکی در تابستان اکران شد (خدمتکار)، چهارتا در پاییز (مانی بال، اولاد، هوگو، آرتیست) و ۲ تا در زمستان اکران شدند (اسب کارزار، خیلی بلند و بسیار نزدیک)

آرتیست پنجمین فیلم صامتی است که نامزد بهترین فیلم اسکار می‌شود. اتفاقی که بعد از ۸۳ سال می‌افتد، آخرین فیلم‌های صامتی که نامزد بهترین فیلم اسکارشده اند: بال‌ها (۱۹۲۷/۱۹۲۸، برنده اسکار)، راکت(۱۹۲۷/۱۹۲۸) هفتمین طبقه بهشت (۱۹۲۷/۱۹۲۸) میهن پرست (۱۹۲۸/۱۹۲۹)

 آرتیست هفتمین فیلم سیاه و سفیدی است که از سال ۱۹۷۰ تا به حال نامزد بهترین فیلم شده است. شش فیلم دیگر عبارت بوده‌اند از: آخرین نمایش فیلم (۱۹۷۱)، لنی (۱۹۷۴)، مرد فیل نما (۱۹۸۰)، گاو خشمگین(۱۹۸۰)، فهرست شیندلر (۱۹۹۳، برنده اسکار)، شب به خیر و موفق باشید (۲۰۰۵)

هوگو چهارمین فیلم سه بعدی است که نامزد بهترین فیلم اسکار می‌شود. سه فیلم دیگر عبارتند از: آواتار(۲۰۰۹)، بالا (۲۰۰۹)، داستان اسباب بازی ۳ (۲۰۱۰)، و می‌تواند اولینی باشد که اسکار را می‌برد.

• با نامزدی اسب کارزار در بخش بهترین فیلم اسکار، کیتلین کدی و استیون اسپیلبرگ در مقام تهیه کننده رکورد بیشترین نامزد بهترین فیلم اسکار را با هفت فیلم شکستند و بالا‌تر از استنلی کرامر قرار گرفتند.

بخش بهترین کارگردانی

وودی آلن برای هفتمین بار نامزد بهترین کارگردانی اسکار شده است. آخرین باری که نامزد بهترین کارگردانی شده بود به ۱۷ سال پیش بر می‌گردد با فیلم گلوله‌ها بر فراز برادوی (۱۹۹۴)

 میشل هازاناویسیوس هشتمین کارگردان فرانسوی است که در بخش بهترین کارگردانی نامزد اسکار می‌شود. ما بقی عبارت بوده‌اند از: ژان رنوار برای فیلم جنوبی (۱۹۴۵)، کلاد للوچ برای فیلم یک مردو یک زن(۱۹۶۶)، رومان پولانسکی برای فیلم محله چینی‌ها (۱۹۷۴)، تس (۱۹۸۰) و پیانیست (۲۰۰۲، برنده اسکار)،فرانسوا تروفو برای فیلم روز برای شب (۱۹۷۴)، ادوار مولینارو برای فیلم قفس دیوانه‌ها (۱۹۷۹)،لوئیس ماله برای فیلم شهر آتلانتیک (۱۹۸۱) و باربت شرودر برای فیلم بخت برگشته گی (۱۹۹۰)

مارتین اسکورسیزی برای بار هفتم نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی و در مجموع برای بار دهم نامزد اسکار می‌شود(با احتساب نامزدی اش برای فیلم هوگو به عنوان تهیه کننده). او می‌تواند برای دومین بار این اسکار را دریافت کند، البته این بار برای فیلمی خانوادگی و سه بعدی.

• فقط سه فیلم توانسته‌اند اسکار بهترین فیلم راببرند در حالی که کارگردانشان نامزد اسکار نبوده است: بال‌ها(۱۹۲۷/۱۹۲۸)، گرند هتل (۱۹۳۱/۱۹۳۲)، رانندگی برای خانم دیزی (۱۹۸۹). این نشانه خوبی برای فیلم‌های خدمتکار، مانی بال، اسب کارزار و خیلی بلند و بسیار نزدیک



ادامه مطلب ...

                                                                                                              January

1 - Underworld: Awakening         Download trailer 

2 - Red Tails                              Download trailer 

3 - the Grey                             Download trailer 

4 -  One for the Money              Download trailer 

5 -  Albert Nobbs                      Download trailer 

6 - In Darkness                         Download trailer 

7 - Man on a Ledge                   Download trailer 

         february

 1 - The Woman in Black          Download trailer

 2 -  Chronicle                         Download trailer

 3 - The Innkeepers                Download trailer

 4 - Safe House                     Download trailer

 5 - journey 2                       Download trailer

       در پست بعدی بعضی از این فیلم ها را معرفی می کنب

 

 بیش از 20 تن ماهی به طرز غم انگیزی در سواحل کیوانز نروژ تلف شدند.
به گزارش سایت اوباما به نقل از روزنامه دیلی میل، بیش از ۲۰ تن ماهی مرده اخیراً ساحل کیوانز نوردریسای نروژ را پوشاند که گروهی پیشگو، براساس آموزه‌های مایایی، این اتفاق را به معنی پایان جهان در سال ۲۰۱۲ تعبیر کرده‌اند.

زیست‌شناسان معتقدند که این گروه از ماهیان، به خاطر جریان جزر و مد و بعد از اینکه از طعمه شدن توسط ماهیان شکاری فرار کرده‌اند، در این خط ساحلی گیر افتاده‌اند.

تئوری دیگر این است که ماهی‌ها طی یک طوفان به خط ساحلی رانده شدند و در آبهای کم عمق گیر افتادند و توسط آب رودخانه‌ای که به خلیج می‌ریزد، روی خشکی باقی مانده‌اند.

کریستین هالست از موسسه تحقیقات دریایی می‌گوید عوامل متعددی در یک لحظه برای این حادثه می‌تواند دست به دست هم داده باشد و وی امیدوار است با آزمایش بر روی ماهیان مرده، پی ببرد که آیا این اتفاق بر اثر یک بیماری افتاده یا خیر.

گزارش‌ها حاکی است که این حادثه، تنها مرگ رازآلود در سال جدید نیست بلکه در یکشنبه گذشته نیز ۲۰۰ پرنده سیاه به شکلی رازآلود در آسمان یک شهر کوچک در آرکانزاس، جان خود را از دست دادند و سقوط کردند.

گرچه ماموران دولتی ادعا کردند آنها توسط افرادی بوسیله مواد آتش بازی مورد هدف قرار گرفته‌اند اما زیست‌شناسان، آلودگی زیست محیطی در آمریکا را علت این موضوع عنوان کرده‌اند.

ماه گذشته نیز ۲۵ اسب مرده در قعر صخره‌هایی نزدیک اینز گلن در نیو انگلند کشف شدند.

 

هشتادوچهارمين دوره جوايز اسكار درحالي ‌٢٦ فوريه ‌٢٠١٢ برگزار خواهد شد كه گمانه‌زني‌ها درباره بهترين فيلم بلند چند روزیست ، شروع شده است. به این بهانه نگاهی به بهترین فیلم های برنده اسکار در این 83 سال می اندازیم.

 

دهه 3

«بال‌ها/طلوع آفتاب»(‌١٩٢٨)؛  «نواي برادوي»(‌١٩٢٩)؛   «در جبهه غرب خبري نيست» (‌١٩٣٠)؛ 

دهه 4

«سيمارون» (‌١٩٣١)؛   «گراند هتل» (‌١٩٣٢)؛   رژه (‌١٩٣٣)  «در يک شب اتفاق افتاد» (‌١٩٣٤)؛

 شورش در کشتي بونتي» (‌١٩٣٥)؛    «زيگفلد بزرگ» (‌١٩٣٦)؛    «زندگي اميل زولا» (‌١٩٣٧)، 

«نمي‌تواني اين را با خودت ببري» (‌١٩٣٨)؛   «برباد رفته» (‌١٩٣٩)؛         «ربه‌کا» (‌١٩٤٠)؛ 

دهه 5

«چه سرسبز بود دره من»(‌١٩٤١)؛ «خانم ميني‌ور» (‌١٩٤٢)؛«کازابلانکا» (‌١٩٤٣)؛ 

«چهارديواري،اختياري»(‌١٩٤٤)؛ «تعطيلي از دست‌رفته»(‌١٩٤٥)؛ «بهترين سال‌هاي زندگي ما»(‌١٩٤٦)؛

 قرارداد شرافت‌مندانه» (‌١٩٤٧)؛ «هملت»(‌١٩٤٨)؛ «مرد برتر از همه» (‌١٩٤٩)؛«همه‌چيز درباره ايو» (‌١٩٥٠)؛ 

دهه 6

«يک آمريکايي در پاريس»(‌١٩٥١)؛ «بزرگ‌ترين نمايش روي زمين»(‌١٩٥٢)؛ «از اين‌جا تا ابديت»(‌١٩٥٣)؛ 

«در بارانداز» (‌١٩٥٤)؛ «مارتي» (‌١٩٥٥)؛ «دور دنيا در هشتاد روز»(‌١٩٥٦)؛ «پل رودخانه کواي» (‌١٩٥٧)؛

 ژي‌ژي» (‌١٩٥٨)؛ «بن‌هور» (‌١٩٥٩)؛ «آپارتمان» (‌١٩٦٠)؛

دهه 7

«داستان وست‌سايد»(‌١٩٦١)؛«داستان وست‌سايد»(‌١٩٦١)؛ «لورنس عربستان»(‌١٩٦٢)؛ «تام جونز»(‌١٩٦٣)؛

 بانوي زيباي من»(‌١٩٦٤)؛    «اشک‌ها و لبخندها»(‌١٩٦٥)؛   «مردي براي تمام فصول»(‌١٩٦٦)؛ 

«در گرماي شب» (‌١٩٦٧)؛   «اليور»(‌١٩٦٨)؛   «کابوي نيمه‌شب» (‌١٩٦٩)؛   «ژنرال پاتون»(‌١٩٧٠)؛ 

دهه 8

«ارتباط فرانسوي» (‌١٩٧١)؛   «پدرخوانده» (‌١٩٧٢)؛  «نيش» (‌١٩٧٣)؛   «پدرخوانده؛ قسمت دوم»(‌١٩٧٤)؛ 

«ديوانه از قفس پريد» (‌١٩٧٥)؛   «راکي» (‌١٩٧٦)؛   «آني‌ هال»(‌١٩٧٧)؛       «شکارچي گوزن»(‌١٩٧٨)؛

 کرامر عليه کرامر» (‌١٩٧٩)؛ «مردم معمولي» (‌١٩٨٠).

دهه 9

«ارابه‌هاي آتش» (‌١٩٨١)؛    «گاندي»(‌١٩٨٢)؛   «شرايط مهرورزي» (‌١٩٨٣)؛     «آمادئوس» (‌١٩٨٤)؛ 

«از درون آفريقا» (‌١٩٨٥)؛   «جوخه» (‌١٩٨٦)؛    «آخرين امپراتور»(‌١٩٨٧)؛       «مرد باراني» (‌١٩٨٨)؛

 رانندگي براي خانم ديزي» (‌١٩٨٩)؛         «با گرگ‌ها مي‌رقصد» (‌١٩٩٠).

دهه دهم

«سکوت بره‌ها»(‌١٩٩١)؛ «نابخشوده»(‌١٩٩٢)؛ «فهرست شيندلر»(‌١٩٩٣)؛ «فارست گامپ» (‌١٩٩٤)؛

 شجاع‌دل» (‌١٩٩٥)؛ «بيمار انگليسي»(‌١٩٩٦)؛ «تايتانيک»(‌١٩٩٧)؛ «شکسپير عاشق» (‌١٩٩٨)؛ 

«زيبايي آمريکايي» (‌١٩٩٩)؛ «گلادياتور» (‌٢٠٠٠).

دهه اخر - قرن 21

«يک ذهن زيبا» (‌٢٠٠١)؛      «شيکاگو» (‌٢٠٠٢)؛       «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (‌٢٠٠٣)؛

 عزيز ميليون دلاري» (‌٢٠٠٤)؛  «برخورد» (‌٢٠٠٥)؛  «مردگان» (‌٢٠٠٦)؛ «جايي براي پيرمردها نيست» (‌٢٠٠٧)؛

 ميليونر زاغه‌نشين» (‌٢٠٠٨)؛ «قفسه درد» (‌٢٠٠٩)؛ «سخنراني پادشاه» (‌٢٠١٠).

پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 219
بازدید کل : 82351
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1